Kenapa aku tak ambil wave 125i,sym,lc Yamaha sbb bujet sesuai pakai puas 2 dulu
okok...
kalau ikutkan harga 3k tu, kira berbaloi dh tu...
Spairpart senang cari
pernah try bawak kt highway tak?? ok ke??
pikap
okok...
kalau ikutkan harga 3k tu, kira berbaloi dh tu...
pernah try bawak kt highway tak?? ok ke??
pikap mcm mana...cut-off speed berapa
Aku tak pernah bawak bang, tapi dari apa yg aku tanya pada yg ada moto ni, nampak positif. kalau nak tahu lanjut dengan tuan punya moto blh join FB kelab kriss modenas mr3
Tuan bukan pakai Kriss ke sebelum ni?
ye....kriss Annor 110...yang tu dah mau trade in ambil motor baru.....
sbb lepas 21 aku pakai, aku beli MR3...
sekarang ni rasa teringin nak naik motor balik...baru haha..
nak ambik kapcai je....murah2 je buat ulang alik kerja....
senang...elak jem dan utk jimat minyak jgk.kriss euro MR3 modenas mmg sesuai
Satu daripada sebabnya kerana segmen motosikal berkenaan yang paling mampu milik rakyat Malaysia Dan, untuk urusan harian, ia yang paling praktikal – murah, kos pemilikan dan penyelenggaraan juga rendah serta dapat memenuhi keperluan individu dari pelbagai lapisan masyarakat. Ia tidak hanya tertumpu kepada segelintir kelompok yang berkemampuan sahaja, misalnya.
Di sebabkan itu, motosikal jenis kapcai dan moped sangat popular, jika dilihat dari sudut jumlah penggunaannya. Namun, mengapa pula penawaran model-modelnya terlalu banyak, sedangkan jika dilihat dari perbezaan kapasiti misalnya, perbezaannya terlalu sedikit?
Kapcai dengan sesaran enjin lebih rendah lazimnya jauh lebih mudah berbanding kapcai dengan sesaran enjin 150 cc. Bagi kelompok kebanyakan pembeli pula, perbezaan beberapa ratus ringgit sahaja boleh mempengaruhi pemilihan mereka, apatah lagi jika perbezaannya beribu-ribu ringgit.
Menyedari hal ini, Modenas memposisikan model Kriss MR3 yang dilancarkan pada tahun lalu dilantai paling bawah hierarki penawaran kapcai itu, dengan sebuah jentara 110 cc. Model ini adalah lanjutan kepada model MR1,MR2 yang diperkenalkan pada penghujung tahun 2011, dengan pengenalan “Motosikal Rakyat”.
Ini seharusnya menjelaskan banyak perkara tentang MR3 juga; ia dikeluarkan dengan matlamat untuk memenuhi keperluan paling asas pengguna motosikal di Malaysia, tentunya dengan harga paling berbaloi – MR3 dijual pada harga RM3,980 (tidak termasuk GST). Ini sekitar RM1,000 lebih mahal berbanding MR1. Ada perbezaan atau penambah baikan yang dilakukan untuk peningkatan harga ini?
Secara umum, MR3 tampil dengan perincian yang lebih baik. Jika MR1,MR2 dahulu nampak sangat ringkas dan hanya dilengkapi dengan kelengkapan asas, MR3 mengubah penampilan itu kepada sebuah kapcai yang lebih sporty dan tidak kalah menyenangkan dari jika dipandang.
kadang2 ramai yang tertanya tanya sama ada Kriss MR3 atau Kriss MR2 lagi power.. di sini saya akan buat detail tentang kedua dua moto ni..
Spec MR3
Diasaskan dari enjin EX5 High Power. Cuma piston lagi besar dari MR2.. 52.4mm. Cuma stroke pendek sedikit dalam 49.5mm. Hp hanya dalam 6.6hp saja. Cuma yg saya impress pasal compression ratio MR3 sebanyak 9:7:1.. Besar CR MR3.. sebab tu dia pikap dan top lebih dari MR2 walaupun hp dia kecil..
Spec MR2
Diasaskan dari enjin Wave 110/Ex5 110..Piston kecik sedikit dalam 50.0mm. Kelebihan pada stroke dalam 55.6mm.. Panjang gak sama dengan Ex5 CLASS 1. Hp tinggi sedikit dari MR3 iaitu 8.3hp. Cuma compression ratio agak mengecewakan iaitu 8:8:1. Pikap dan top kurang dari MR3.. Sebab tu kalau lawan pikap, MR3 akan ke depan dahulu. Saya dah test..
Bagi pendapat saya, lebih berbaloi untuk beli MR3 sebenarnya. Tentang panjang stroke tu, MR3 boleh tukar grandshaft EX5 CLASS 1..
Berbanding MR1, MR2,MR3 kini hadir dengan rekaan luaran yang lebih menarik dan berupaya menandingi model-model pesaing yang ada. Selain rekaan menyeluruh yang baru, beberapa ciri utama yang ada pada Modenas MR3 ini ialah rekaan panel meter yang kompak dan jelas, memudahkan penunggan untuk memerhatikannya ketika dalam perjalanan. Seperti kebanyakan motosikal lain, slot kuncinya datang dengan ciri penghadang keselamatan.
Brek pula MR3 menggunakan jenis dram untuk bahagian depan Dan belakang brek dram untuk bahagian belakang. Saiz tayar hadapan ialah 70/90-17 38P manakala tayar belakang 80/90-17 44P. Tiga pilihan warna diberikan, Yellow, Celebration black dan Strike Blue.
Dari segi dimensi, menarik Dari segi tunggangan, bagaimana pula? Adakah ia meyakinkan?
Sepanjang kesempatan saya menunggang ujinya, Modenas MR3 dalam sebulan ini tiada masalah untuk memenuhi jangkaan umum terhadap penggunaannya. Namun, kita perlu faham bahawa penawarannya adalah dengan kekuatan dari aspek tanda harga yang dikenakan. Hanya selepas itu barulah ia boleh dihargai.
MR3 hadir dengan harga peringkat kemasukan, tetapi memberikan nilai yang lebih daripada itu. Dari segi estetiknya, ia sedap dipandang. Begitu juga dengan poket, ia tidak terlalu membebankan. Namun, bagaimana dengan prestasinya?
Sebetulnya, jika anda bayangkan prestasi yang diberikan adalah pada tahap yang terbaik bagi kategori kapcai, perkara itu tidaklah tepat. MR3 lebih sesuai jika ditunggang secara bersahaja. Anda akan kecewa sekiranya cuba mengerahkan kuasanya, dengan harapan ia akan meluru laju serta-merta.
Jadi, sebagai sebuah motosikal umum untuk kegunaan harian, ia lebih daripada mencukupi, terutama bagi mereka yang mementingkan soal kos dan harga. Selain itu, ada beberapa perkara yang mungkin boleh dipertingkatkan.
Misalnya, ruang di bawah tempat duduk. Ia tidak akan dapat memuatkan helmet saiz penuh yang biasa digunakan; sekadar boleh menyimpan barang-barang kecil seperti beg duit atau telefon untuk mengelakkannya basah sekiranya hujan.
Modenas Kriss MR3 mempunyai kelebihan dari segi penggayaan pada tanda harga yang dirasakan sangat berpatutan. Dengan matlamat pengenalannya untuk memberikan sesuatu yang berbaloi bagi segmen kapcai peringkat asas, ia telah berjaya melakukan perkara itu. Cuma, anda jangan meletakkan jangkaan yang terlalu tinggi terhadap motosikal ini terhadap hal-hal lain.
Semangat daripada singkatan pada namanya sudah menjelaskan banyak perkara – ia sebuah “Motosikal Rakyat” untuk kelompok pengguna yang lebih menyeluruh dan mendasar dalam masyarakat
Pasang monorack givi
okok...
kalau ikutkan harga 3k tu, kira berbaloi dh tu...
Spairpart senang cari
pernah try bawak kt highway tak?? ok ke??
pikap
okok...
kalau ikutkan harga 3k tu, kira berbaloi dh tu...
pernah try bawak kt highway tak?? ok ke??
pikap mcm mana...cut-off speed berapa
Aku tak pernah bawak bang, tapi dari apa yg aku tanya pada yg ada moto ni, nampak positif. kalau nak tahu lanjut dengan tuan punya moto blh join FB kelab kriss modenas mr3
Tuan bukan pakai Kriss ke sebelum ni?
ye....kriss Annor 110...yang tu dah mau trade in ambil motor baru.....
sbb lepas 21 aku pakai, aku beli MR3...
sekarang ni rasa teringin nak naik motor balik...baru haha..
nak ambik kapcai je....murah2 je buat ulang alik kerja....
senang...elak jem dan utk jimat minyak jgk.kriss euro MR3 modenas mmg sesuai
Satu daripada sebabnya kerana segmen motosikal berkenaan yang paling mampu milik rakyat Malaysia Dan, untuk urusan harian, ia yang paling praktikal – murah, kos pemilikan dan penyelenggaraan juga rendah serta dapat memenuhi keperluan individu dari pelbagai lapisan masyarakat. Ia tidak hanya tertumpu kepada segelintir kelompok yang berkemampuan sahaja, misalnya.
Di sebabkan itu, motosikal jenis kapcai dan moped sangat popular, jika dilihat dari sudut jumlah penggunaannya. Namun, mengapa pula penawaran model-modelnya terlalu banyak, sedangkan jika dilihat dari perbezaan kapasiti misalnya, perbezaannya terlalu sedikit?
Pemijak brek belakang rata
Kapcai dengan sesaran enjin lebih rendah lazimnya jauh lebih mudah berbanding kapcai dengan sesaran enjin 150 cc. Bagi kelompok kebanyakan pembeli pula, perbezaan beberapa ratus ringgit sahaja boleh mempengaruhi pemilihan mereka, apatah lagi jika perbezaannya beribu-ribu ringgit.
Menyedari hal ini, Modenas memposisikan model Kriss MR3 yang dilancarkan pada tahun lalu dilantai paling bawah hierarki penawaran kapcai itu, dengan sebuah jentara 110 cc. Model ini adalah lanjutan kepada model MR1,MR2 yang diperkenalkan pada penghujung tahun 2011, dengan pengenalan “Motosikal Rakyat”.
Ini seharusnya menjelaskan banyak perkara tentang MR3 juga; ia dikeluarkan dengan matlamat untuk memenuhi keperluan paling asas pengguna motosikal di Malaysia, tentunya dengan harga paling berbaloi – MR3 dijual pada harga RM3,980 (tidak termasuk GST). Ini sekitar RM1,000 lebih mahal berbanding MR1. Ada perbezaan atau penambah baikan yang dilakukan untuk peningkatan harga ini?
Lampu signal harapan
Reka bentuk Lampu signal hadapan
Lampu hadapan 2 mentol besar utama dan spare kecil
Secara umum, MR3 tampil dengan perincian yang lebih baik. Jika MR1,MR2 dahulu nampak sangat ringkas dan hanya dilengkapi dengan kelengkapan asas, MR3 mengubah penampilan itu kepada sebuah kapcai yang lebih sporty dan tidak kalah menyenangkan dari jika dipandang.
kadang2 ramai yang tertanya tanya sama ada Kriss MR3 atau Kriss MR2 lagi power.. di sini saya akan buat detail tentang kedua dua moto ni..
Spec MR3
Diasaskan dari enjin EX5 High Power. Cuma piston lagi besar dari MR2.. 52.4mm. Cuma stroke pendek sedikit dalam 49.5mm. Hp hanya dalam 6.6hp saja. Cuma yg saya impress pasal compression ratio MR3 sebanyak 9:7:1.. Besar CR MR3.. sebab tu dia pikap dan top lebih dari MR2 walaupun hp dia kecil..
Spec MR2
Diasaskan dari enjin Wave 110/Ex5 110..Piston kecik sedikit dalam 50.0mm. Kelebihan pada stroke dalam 55.6mm.. Panjang gak sama dengan Ex5 CLASS 1. Hp tinggi sedikit dari MR3 iaitu 8.3hp. Cuma compression ratio agak mengecewakan iaitu 8:8:1. Pikap dan top kurang dari MR3.. Sebab tu kalau lawan pikap, MR3 akan ke depan dahulu. Saya dah test..
Bagi pendapat saya, lebih berbaloi untuk beli MR3 sebenarnya. Tentang panjang stroke tu, MR3 boleh tukar grandshaft EX5 CLASS 1..
Lampu belakang
Lampu Led no plate
Lampu signal Led belakang
Berbanding MR1, MR2,MR3 kini hadir dengan rekaan luaran yang lebih menarik dan berupaya menandingi model-model pesaing yang ada. Selain rekaan menyeluruh yang baru, beberapa ciri utama yang ada pada Modenas MR3 ini ialah rekaan panel meter yang kompak dan jelas, memudahkan penunggan untuk memerhatikannya ketika dalam perjalanan. Seperti kebanyakan motosikal lain, slot kuncinya datang dengan ciri penghadang keselamatan.
Brek dram hadapan
Brek dram belakang
Brek pula MR3 menggunakan jenis dram untuk bahagian depan Dan belakang brek dram untuk bahagian belakang. Saiz tayar hadapan ialah 70/90-17 38P manakala tayar belakang 80/90-17 44P. Tiga pilihan warna diberikan, Yellow, Celebration black dan Strike Blue.
Body flexible
Exsober
Dimensi sisi hadapan
Dari segi dimensi, menarik Dari segi tunggangan, bagaimana pula? Adakah ia meyakinkan?
Seat tempat duduk yang selesa
Sepanjang kesempatan saya menunggang ujinya, Modenas MR3 dalam sebulan ini tiada masalah untuk memenuhi jangkaan umum terhadap penggunaannya. Namun, kita perlu faham bahawa penawarannya adalah dengan kekuatan dari aspek tanda harga yang dikenakan. Hanya selepas itu barulah ia boleh dihargai.
MR3 hadir dengan harga peringkat kemasukan, tetapi memberikan nilai yang lebih daripada itu. Dari segi estetiknya, ia sedap dipandang. Begitu juga dengan poket, ia tidak terlalu membebankan. Namun, bagaimana dengan prestasinya?
Starter
Control signal ,lampu atas bawah ,chock
Sebetulnya, jika anda bayangkan prestasi yang diberikan adalah pada tahap yang terbaik bagi kategori kapcai, perkara itu tidaklah tepat. MR3 lebih sesuai jika ditunggang secara bersahaja. Anda akan kecewa sekiranya cuba mengerahkan kuasanya, dengan harapan ia akan meluru laju serta-merta.
Jadi, sebagai sebuah motosikal umum untuk kegunaan harian, ia lebih daripada mencukupi, terutama bagi mereka yang mementingkan soal kos dan harga. Selain itu, ada beberapa perkara yang mungkin boleh dipertingkatkan.
Tempat simpan alatan maintenance spanar, skru
Misalnya, ruang di bawah tempat duduk. Ia tidak akan dapat memuatkan helmet saiz penuh yang biasa digunakan; sekadar boleh menyimpan barang-barang kecil seperti beg duit atau telefon untuk mengelakkannya basah sekiranya hujan.
Monorack givi
Modenas Kriss MR3 mempunyai kelebihan dari segi penggayaan pada tanda harga yang dirasakan sangat berpatutan. Dengan matlamat pengenalannya untuk memberikan sesuatu yang berbaloi bagi segmen kapcai peringkat asas, ia telah berjaya melakukan perkara itu. Cuma, anda jangan meletakkan jangkaan yang terlalu tinggi terhadap motosikal ini terhadap hal-hal lain.
Paip ekzos mesra alam
Standart
Semangat daripada singkatan pada namanya sudah menjelaskan banyak perkara – ia sebuah “Motosikal Rakyat” untuk kelompok pengguna yang lebih menyeluruh dan mendasar dalam masyarakat
2 comments:
25/05/2022 collected the motorcycle, baru guna dalam lebih kurang 2727.9KM and suddenly the engine stopped. the foreman said its to coil problem. luckily motor rosak kat Keramat, KL & dekat dengan branch kedai Jalan Jelatek (beli motor ni kat bengkel branch Sg Buloh). Imagine if it happens while riding on the highway? oh i dont even want to think of the IF situation. how is it, coil faulty when its a brand new motorcyle?
25/05/2022 collected the motorcycle, baru guna dalam lebih kurang 2727.9KM and suddenly the engine stopped. the foreman said its to coil problem. luckily motor rosak kat Keramat, KL & dekat dengan branch kedai Jalan Jelatek (beli motor ni kat bengkel branch Sg Buloh). Imagine if it happens while riding on the highway? oh i dont even want to think of the IF situation. how is it, coil faulty when its a brand new motorcyle?
Post a Comment