Wednesday, July 3, 2019

makanan

assalamualaikum :)
sihat? ececeh, buat tanya pulak. haa, pernah tak rasa tetiba nak makan sesuatu. Tak kira lah coklat ke fries ke popcorn ke apa ke. Kadang-kadang tiba tiba perasaan nak makan benda-benda macam tu ada. macam sya, selalunya tiba tiba akan craving benda manis. tak kesah lah air ke coklat ke asalkan manis. kalau tak dapat tu macam tak leh nak wat benda lain. nak jugak gitu. hehe.

sebenarnya, apa yang otak kita sampaikan tu semua ada maksudnya. setiap apa yang kita craving tu ada sebab dan baik kepada badan DENGAN SYARAT pandai-pandailah kawal pengambilang makanan yang kita dok teringin sangat tu. jangan lah  bantai sesuka hati banyak sekali. amboi, mentang ada fakta mengatakan bila kita teringin ada maksudnya dan baik untuk badan, dengan delamba badaknya korang consume banyak-banyak. no way okay guys!

so,di dalam bilik aku penuh jadi stok makanan yang banyak di belanjakan.










Bekalan makanan setahun

kalau terasa mengidam coklat,kopi,milo,nestum,oat,beras perang,susu,susu buah,cookies,dsbg bekalan makanan bukan bermakna badan korang kurang makan tau. biasanya memang feveret korang yang tak boleh ditinggal sejak kecil. coklat tinggi dengan magnesium. maknanya jika kita mengidam coklat maknanya badan kita kurang magnesium. tapi, bila pilih nak makan coklat tu, pilih lah koko yang organik dan lebih sihat. atau ambil minuman koko yang baik untuk kesihatan. selain coklat, kacang, bijirin, ikan dan sayuran berdaun pun banyak magnesium. lebihkan pengambilan makanan sihat ye kawan kawan.

TERINGIN  ATAU BENDA MANIS


haa, ni part sya. bila rasa nak bagi mak sihat atau teringin gula gula atau manisan, dapat sikit pun jadi, mungkin kadar gula dalam darah kita sedang turun. jika hal ini berlaku, mungkin juga kita ada penyakit hipoglisemia iaitu gula dalam darah rendah. kalau ada tanda macam ni jangan terus claim gula dalam darah rendah. pi cek dulu okay? maka jika ada yang selalu rasa macam ni, pilihlah makanan yang sesuai. janganlah asyik gula gula, kek dan sbg atau akhirnya ia akan membuatkan korang jadi ketagih manisan sampaikan ada penyakit lain pulak. selain daripada itu, bolehlah juga korang ambil makanan yang tinggi serat macam kekacang dan bijirin penuh. tips untuk kornag yang ada hipoglisemia, sentiasa ada jus ngan korang. macam sya, sya pilih jus oren, yang botol kecik tu, apa apa saja pun takpe. untuk kecemasan :)

TERINGIN MAKANAN MASIN

perasan atau tak, kalau korang stress, masa tu lah korang akan rasa nak makan fries lah, fast food lah, apa apa yang masin. haaa, tu sebab hormon. so bila korag craving benda masin, cuba tengok balik masa tu korang stress tak? sebab sya salu macma ni, haha. okay, so, adrenal dalam badan kita yang selaunya membantu badan untuk meghadapi dan mengawal tekakna tu dah low. so otak kita akan hantar sign nak makan benda-benda macam ni. jangan makan berlebihan. sebab kalau lah masa tu korang sedang tertekan dan merasa ingin utnuk makan fast food, ada lagi cara lain nak hilangkan stress. meditasi ke, teknik bernafas dengan betul, mandi ke, ambil nafas sat, tak pun dengar zikir. so at least kalau teringin maknaan masin pun takde lah berlebihan kan?

selain daripada tu, bila kita makan makanan yang kurang nutrien, badan akan bagi signal kat otak untuk makan lebih. lebih kurang macam kebulur. atau lebih senang sebut starvation. badan kita pada masa itu seolah-olah memanggil gula sedangkan apa yang diperlukan ialah nutrien. maka, bila kita ada keinginan nak makan sesuatu tuh, fikir balik, kawal pemakanan, pilih yang baik. sebab badan dan kesihatan ni kan amanah Allah :) so kita kene jaga. okay? 
sampai sini je sya nak kongsi, okay? 

p?s : tidur jom sayang. Bilik saya dah jd department makanan goodnight :*

No comments:

Muddy depression

Oktober Bagun tidur tidur rest jap kimio terapi Last monthly emergency frustsation leave peace fully carefully duty house keeping