Friday, December 20, 2019

Bagaimana jadinya perlu aku mengurus?

Pasti anda mengerut muka sekiranya membaca cerita ini.dalam hati pasti ada yang bersungut,bagaimana duit aku selalu keluar dalam masa yang sama mengatakan masalah aku bertelingkah dengan mak aku adalah musuh no 1 di dalam kampung tempat tinggal aku dalam keselesaan hidup masyarakat setempat.

tidak bererti semua manusia mampu.tapi di persoalkan sehingga semua orang melihat sebagai belenggu dan belitan ialah apabila seseorang itu mengeluarkan duit terlalu banyak di gunakan untuk tujuan lain ialah boros.

tetapi aku selalu anggap perbelanjaan aku mendedahkan lopak hutang ansuran di mana-mana aku dapat melunasinya atau menjelaskannya kerana duit tersebut extra bonos dari JKM skim oku bekerja.di mana tidak mengganggu duit gaji aku selebihnya.

ramai yang hanya mengangap ianya hanya busuk kukukaki dan menggangap sebagai bayaran sampingan bulanan sahaja.

padahal hakikat bukan lagi busuk kukukaki tetapi barah dalam dada dan ia adalah belenggu kehidupan baca di bawah

khairul ( keon) seorang pengusaha tukang buat kerja kampung hari hari berusaha mencari pendapatan.dengan tidak menyedari mak aku telah panggil khairul buat kerja repair apa yang patut di rumah wang di di bayar selepas kerja satu persatu selesai.

faham faham sahajalah kerja baik pulih berengkei di rumah aku.jadi baru-baru ini masalah sinki dapur bermasalah hanya dapat bayar harga barang paip sahaja upah belum lagi.

bulan ini mak aku belum menerima duit zakat dari anak saudaranya kakak lili ( sepupu aku)seorang profesor languages and menagement di UIA. di sebabkan kelewatan aku terpaksa menunggu ke hari ini dan mendapat duit advance gaji tengah bulan memberikan pada mak aku sebahagian pendapatan aku.

dan aku masih berhutang baju jaket hujan yang perlu di jelaskan hari ini.manakala tayar belakang motosikal aku terpaksa tukar yang baru kerana haus.

kesemuanya baki yang ada pada aku hanya RM 50 untuk seminggu berbelanja dan malam ini aku terpaksa ambil overtime kerja lebih masa bagi menampung kehidupan dan di hari kemudian terpaksa pinjamkan mak aku 2,3 hari sebelum duit skim wellfare aku masuk dan seterusnya sampai gaji barulah sedap sikit.itupun nak selesai banyak perkara.

wang tidak dapat membeli kebahagian tetapi tidak di nafikan ia menjadikan hidup lebih mudah,sederhana dan selesa

No comments:

Muddy depression

Oktober Bagun tidur tidur rest jap kimio terapi Last monthly emergency frustsation leave peace fully carefully duty house keeping