Tuesday, December 24, 2019

Citer jantung pisang

Dalam meniti perjalanan hidup di kampung,aku harus tabah mengharungi liku-liku yang penuh ranjau.

Sejak kecil aku memang suka pokok pisang,pantang nenek suruh,aku terus ambil buahnya untuk makan

sehingalah terjadi satu peristiwa yang mengubah kegemaran aku ini.satu hari sedang aku menikmati goreng pisang di hadapan cermin di rumah mak saudara aku di ruang tamu tengah syok menguyah goreng pisang sambil menari- nari,tangan aku tersentuh pingan antik dari negara cina dan terjatuh pecah.

Ketika itu umurku baru 9 tahun aku tinggal dengan mak saudara aku terus aku terpandang kemarahan keluarga makdak.

Memang nasib aku di marahi,sejak peristiwa itu aku tak pernah syok sendiri menjamah makanan peristiwa itu menjadi kenangan kepada aku

Tidak lama selepas itu ketika kami melancong ke london aku belikan sebotol labu air bersama penutup lukisan pedati membawa bunga di saluti warna emas dan berwarna warni kepada pakcik aku 5 paun duit malaysia RM25 di pasar karat lelongan di tengah bandar edimburugh

Masih kekal menjadi hiasan di rumah makdak ia ialah satu kemenangan buatku sebagai rasa mengambil hati pakcik dan membalas jasa dan memohon maaf atas pingan antik china yang aku terpecahkan.


Akbar news straits time tahun 1993,


Jantung pisang or valaapu as it is called in tamil.



Masak gulai lemak jantung pisang


Bawa bekal sewaktu bertugas


Yummy yumyum rezeki dr kampung hari ini.




No comments:

Muddy depression

Oktober Bagun tidur tidur rest jap kimio terapi Last monthly emergency frustsation leave peace fully carefully duty house keeping