Thursday, January 9, 2020

Aku

tidak ada dua manusia yang mempuyai keperluan dan kehendak yang sama dan perbezaan boleh menimbulkan konflik contoh masyarakat di kampung.

kali ini aku berfikir secara aktif ada beberapa jenis konflik aku perlu memahami dan mengenal pasti jenis konflik yang di hadapi supaya aku tahu bagaimana misalnya aku seorang yang mempunyai gitar elektik,komputer,dsbg berbanding dengan rakan di kampung.hanya broadcast internet di h/p atau tab.

konflik ini berlaku kerana terdapat percanggahan nilai dalam diri terhadap perlakuan seseorang.andainya rutin dan pelbagai-bagai yang aku dapat beli di rumah

nilai dalam diri aku membantu pembentukan sikap dan sahsiah,misalnya nilai dalam diri aku mematuhi larangan emak tetapi rancangan aku mendesak desakan negatif.megatakan yang fahaman mak tidak di guna pakai malah mendatangkan masalah.

emosi aku ialah keadaan perasaan atau fikiran yang teransang bila sangkaan orang terhadap aku tidak betul yang boleh mempegaruhi sikap.sikap aku yang positif tidak membantu aku membina harga diri.

emosi dan sikap melalui lisan dan bukan lisan misalnya aku bertegas di tunjukan dengan pengunaan perkataan yang kesat dan kasar.bila orang bertegah dengan di bersin dan di batuk.

perlakuan aku bukan lisan pula di tunjukan dengan cara bermasam muka,aku kekadang biarkan .aku boleh bercekak pingang,membeliakan mata emosi yang negatif.

akan tetapi emosi negatif aku lain perasaan benci kufur,rendah diri,tidak yakin,tidak angkuh,atau aku pendam dan dendam.aku langsung tidak berminat akan semua melainkan usaha.terlalu banyak aku menyimpan emosi negatif,aku selalu biarkan selesa di samping emosi negatif ini keterlaluan.

kehidupan seharian aku selalu di ganggu mungkin berasa kesorangan dan terasing orang tak tahu aku sebenar

kemahuan aku boleh tersenyum menyalurkan cerita di blog dan laman sosial dan aktiviti bermain alat muzik menenangkan fikran dari membuang masa keluar rumah melainkan tujuan tertentu.

Fikirkan situasi berikut kak Anis PKW petugas pagi sudah seminggu meminjam motosikal aku bila aku di tempat kerja dengan alasan dia tiada transport sebab anaknya kemalangan bulan lepas dan motornya masih belum di baiki.


Aku berasa kecewa bila malam kak Anis hantar motosikal melihat motosikal aku sering berdebu di gunakan di jalan ban sawah padi manakala motor abangnya merelap bukan main.situasi ini berlaku setiap hari menimbulkan kesan positif dan negatif.

Konflik ini berlaku kerana adanya percanggahan keinginnan atau pendapat masing,masing.

PK Ramli meminjam sound speaker emp peavey gitar aku tidak lagi berkunjung ke rumah aku ini pula sewaktu dahulu kerap datang ke rumah selama beberapa tahun gitar aku berubah pasang termolo oleh kerana ramli bermain gitar dengan tangan kidal.

Setelah ramli memiliki gitarnya sendiri dan meminjam sound speaker emp peavey 2,3 bulan mendiamkan diri dari datang ke rumah aku mendiamkan diri tanpa memberi kata putus.

Dalam situasi di atas konflik bererti perselisihan faham kerana terdapat perbezaan kkehendak,keperluan dan matlamat mereka terhadap aku.

Perasaan ini di tambah dengan orang kantin (mat) yang baik dengan aku merancang hendak meminjam mesin rumput aku yang sudah aku baiki di kedai sebelum raya cina nanti.


Apabila konflik berlaku perasaan aku kecewa akan timbul menjadi mental dan emosi akan tetapi aku masih waras fikiran aku seorang yang mereka tidak ketahui kestabilan fikiran akhirnya aku menyedari sesuatu situasi kenapa orang sibuk memuaskan hati mereka sedangkan aku pula bagaimana.

Bagaimanapun banyak lagi sebenarnya keadaan aku mendiamkan diri tanpa memberi kata putus asalkan kerja dan komitmen aku patuh.

No comments:

Muddy depression

Oktober Bagun tidur tidur rest jap kimio terapi Last monthly emergency frustsation leave peace fully carefully duty house keeping