Tuesday, January 21, 2020

Inilah hakikatnya



Satu pertanyaan yang mungkin meyakitkan hati aku bila mak menjawab dengan bahasa terajai - terajai.sakit kepala dengan mak aku

Sebenarnya banyak faktor yang menyebabkan mak aku nyanyuk duit ringgit.tersangat perlu mak aku sudah putus banyak pendapat dahulu

1.Pakcik Ani aku beri RM150 sebulan
2.Duit bantuan Kebajikan RM 300 sebulan
3.Duit hasil bendang 5,6 bulan RM 300
4.Duit untuk berhutang dengan aruah jiran (kak cik leha)
5.Duit keluarga  paklang aruah abang mak aku kalau balik ke kampung sekali sekala.

Tapi sekarang itu semua tiada lagi

sekarang mak aku menerima wang zakat dari kakak lili sepupu aku anak saudara mak aku RM600 sebulan kerana menjaga maklong aku long jah yang oku penglihatan di sebelah rumah dan wang zakat pulau pinang RM 300 sebulan dan dari aku RM300 sebulan duit mak aku lagi besar pendapatan aku sebulan

Duit zakat mak aku cium tapi duit aku dia suruh letakan yelah duit aku imbuhan kecil-kecilan

Tersangat perlu bukan sememangnya bukan niat aku membelit diri sendiri tetapi dengan mudahnya perbelanjaan aku di belit dengan mak aku.

Ingin memenuhi kehendak dan tuntutan aku sudah memiliki sesuatu secara tunai kecuali bayaran ansuran.mesin basuh aku yang berteknologi tinggi panasonic RM 1800 telahpun selesai habis bayar bulan lepas.alhamdulilah. tinggal water dispenser coway ombak lagi 4 tahun 2 bulan bayaran ansuran. Dan tv serta kabinet tv lagi 1,3 tahunj

Perkara di atas adalah asas.bagaimanapun kemarin mak aku terima bsh RM300 dan aku hari ini terima gaji advance RM 300 tolak bayar hutang mak RM50 dan aku bagi RM 100 jadi RM150 tinggal dekat aku RM140 sahaja nk baiki motosikal pun tak ada duit lagi tunggu gaji

kemudian mak aku kata aku hutangnya lagi RM20 duit aku berikan pada mak aku RM20 mak aku kata aku ambil balik aku pun tambah RM20 jadi RM170 aku berikan pada mak aku tengah bulan ini.

Awal bulan hari itu 5hb aku berikan RM200 pada mak aku duit skim oku RM100 dan 7hb duit gaji RM100 keseluruhan bulan ini RM300 termasuk hutang RM70 sudah aku berikan pada mak aku bulan ini

Tapi mak aku kata aku tak bagi padanya aku bagi aku ambil balik.aku cakap aku tak ambil aku hutang sikit-sikit dekat mak bila aku ada duit aku bayar hutang sekali duit pemberian lagi.

Mak aku tak percaya katanya aku tak bagi padanya aku bagi aku ambil balik.Sungguh mak aku nyanyuk duit.

Kadang2 buat aku geram mak aku nak apa lagi dari aku setiap terima duit di ATM aku akan bagi bahagian mak aku.tetapi kata mak aku aku tak bagi.

No comments:

Muddy depression

Oktober Bagun tidur tidur rest jap kimio terapi Last monthly emergency frustsation leave peace fully carefully duty house keeping