Monday, June 1, 2020

Bla, bla,bla



Assalamualaikum saya nak cakap, kabo, beritahu, berbicara ,loyak atau orang penang cakap kasaq sikit dia tekan sikit habaq masalah orang kita apa pun saya orang Muslim, saya cuma tersenyum membaca update 2 di fb laman sosial

tugas saya bukan Hakim guaman okey"manusia ini lidah lain - lain hati lain lain terserahlah nak sindir saya ka atau sebaliknya okay kat sini atas nama saya update okay kita tengok sekaligus tak payahlah ambil tahu pasal saya buat dunno  tak tau saja

jadi kita pun tak mau kebingungan itu sebablah saya tekankan takan berita di surat kabar keluar cerita tanuin, sabdu, tahmid sebutan jadi di sini kita dunia akhirat sinonim sebutan tu mana dulu dunia dulu akhirat kemudian jadi kita nak di dunia selamat dan di akhirat selamat betul tak?

kita tengok ketamadunan melayu dulu - dulu perlembagaan sultan pun ada menteri - menteri datuk panglima, bendahara, datuk temengung, berkaitan hukum ilmu agama islam.

saya bukan pengkritik pedas mungkin teman setia  bila negara kita kaya dengan hasil bahan asli pendatang bangsa asing datang mendokong industrial dan hasil bumi malaysia yang kaya.

bila kita cakap macam ni, orang cakap macam to, kita cakap kona kot tu, orang cakap serong kot nuh, kita cakap lengcong kot ni, orang cakap panjang kot lain. jadi lain - lain berbeza - beza kalau kita tak cakap diam bisu  kata pendiam sombong.

kita pun tak boleh menilai seseorang tu serban sebesar bakul tapi tengok ilmu di dadanya macam mana. ternyata seseorang tu macam diam entahkah dia wirid doa dalam hatinya dan berniat baik, jadi orang lain tak sempurna baginya cukup sempurna

magrifat orang lain di salah faham dan di nilai orang kuat agama pandang rendah orang lain, ilmunya dalam tinggi macam saya sahsiah diri keluarga saya susah nak cakap saya agak tersisir sikit, kalau tengok aruah Tok wan saya Tok Arope kerja besar siapa tahu Pengarah Peladang kerajaan Negeri Pulau Pinang .

Jadi kita tengok dulu kalau keluarga berpecah belah masyarakat mengata dan tekanan hidup. macam mak saya

sekarang senang -senang kawin cerai tak kisah dapat bantuan itu dan ini support macam-macam silap - silap janda berada buat business itu ini.

dunia Sekarang di hujung jari sentuh -sentuh macam-macam muncul. Jadi segala kekurangan dan permasalahan di dunia that is account acessbility

misalnya kita tak ada duit automatic kita berusaha sesuatu untuk mendapatkan duit untuk menampung kehidupan melainkan tak ada kuderat sakit terlantar dsbg.

macam orang bertahmid cara susah senang cara senang. kenapa umat kita sering memperlekehkan sesama umat islam.

apa pun di sini takut di salah ertikan misalnya saya suka berhibur lagu nasyid contohnya, fahaman orang kata syirik, syirik kecil, muzik tu haram zaman sekarang ianya haram selagi tak melalaikan laqa, Main lagu rock, metal, autodoq la pulak macam-macam lagi


berhibur tiada salah nya kerana hiburan itu indah, tapi Pabila????? jadi bersalah tak tum tum tum tak tum tum... hahaha

dunia hei... hasrat hei... nurani hei...

takan kita nak halang janji peraturan undang - undang takanlah penting keadaan sampai lupa tuhan betul tak, rumah saya pun sebelah surau orang kat situ takanlah sampai jumud agama kena jin islam pulak jaga aku wallahualam kita mahu kemuliaan kemanusian

dah la bla, bla, bla nnt fikiran saya sekali punggah

No comments:

Muddy depression

Oktober Bagun tidur tidur rest jap kimio terapi Last monthly emergency frustsation leave peace fully carefully duty house keeping