Thursday, January 17, 2019

dia bunyi dah!!!



sejak aku duduk rumah ni, (name pun lama kan, r sah-sah freshly baked from oven belakang bansal menempa besi), ketung-ketang2 memanglah selalu kenalah rajin bersuai-kenal dengan diaorang. aku kan freshie, diaorang dah super super buruh. maksudnye? akurrrr akan ketentuan toqdiiirrrrrrrrrrrr ;P

\\\\oh takdir yang betul-betul buat aku hangin di pagi hari yang murni adalah...kebiasaanya


bunyi alarm handphone


Jam 5 pagi ok. mmg tak big deal pun. dulu time kat rumah, serentak akulah orang kot handphone buat konsert secara jemaah. no big deal at all. layan je kepala. siap sambung tidur lepas tolong snoozekan henfon /nonot time tu. rajin tak bertempat.


tapi kali ni, memang meruntun perasaan sangat. sebabnye? pagi-pagi tepat pukul 5 am, dah dengar ayam berkokok. 10 minit pas tu lagu "Di Dalam Goncang Di Luar Goyang"by the time aku rumet keadaan ayam tu datang berkokok, then serentakkk kauuuuuuuuuuuuuuu kokok + karok.
aku yang tak bangun ni pun dalam hati siap nyanyi2 lagu anak ayam tu. ahahahahahahahahahahaha.

emosyiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii!!!!

CHICKEN DAY

time aku bangun tidut
time aku nak keluar rumah
time aku makan
time aku mandi
time aku buat kerja
time aku start motorsikal
time aku main gitar menyanyi
time aku buat memperbaiki benda/perkara rumit
time aku pomen motosikal/basikal/benda2 lain
time aku bercakap
time aku merokok
masa aku baring rehat di atas katil



kenapa ianya tidak di dakwa atas sebab pencemaran bunyi



ayam kokok  dah la tu slamber saja curi makanan kucing peliharaan aku makan khidmat nasihat tak tahudah nak buat macam mana di ruang hall hadapan pagar rumah aku kekadang penuh selebet tahi ayam pandu,taik ayam panot, tepi kaki di tambah dengan di kaki lima tahi kelawar lagi,kucing berak dsg plastik2 kertas2
sampah
berterbangan dsbgnya

dengar aku nak berpantun

kalari payaatt

Ayam Serindik KuPu Rama

Banyak Canteeeeek Berak ini Rumah

kalau datang si bapak mesti si betina ada sama dah bapak tinggalkan si betina pulak bawa anak2 ayam masuk pagar rumah aku

tak tahu apalah ayam tu punya taste pagi pagi dah datang dekat rumah aku berkeliaran tak pula di rumah tuanya

tapi tuanya bela ayam jantan sabung lagi kuat berkokok menyalak

huuurrrmmm dalam hati nahuzubilahiminasyaitonniroojim


kumpulan ayam nyanyi lagu XPDC Di dalam goncang di luar goyang METAL

Time aku main gitar bunyi Jet Pejuang loh pulak


Time tidur malam

 bunyi
tikus pulak duk robek apa atas syiling


rasa nak slam kepala kat dinding. ooooooooooooooooooooooooohhhhhhooooooooohhhooooooo~



tapi tak slam pun. cuma emosyi je lebih. hahahahahahahahahahahahahaahahahahahhahaahhahaha. patu datang dengki aku tukar alarm ringtone lagu main gitar bising-bising.malam pula hari hari speker masjid duk ceramah padat sungguh jadual kuliah agama sometime tidak juga di surau di sebelah rumah aku KEBAGANGAN dengar mak mengeluh atau beleter lagi.....

hu ha huuu haaaa kekawan dekat bangsal lagi

kawasan rumah aku sekarang sudah lain dari dahulu siang dan malam
kelibat orang berkeliaran lalu dan lalang sudah semakin ramai busy melodi kat rumah dah sibuk dengan adanya jalan depan rumah aku menghubungkan ke jalan besar dekat kampung dah tak semacam dulu

agaknya kalau belakang jamban kalau berbau busuk pun orang akan lalu jugak.

bunyi kenderaan di hidupkan kereta yelah semua rumah dekat kampung aku kebanyakanya ada kenderaan kereta dan sbgnya,kilang2 bangsal mesin grender,mesin tukang rumah dsbgnya.tak kurang juga aku ada mesin rumput jadi bunyi mesin rumput tapi sekarang aku buat kerja memisin rumput di hari minggu sahaja sebulan sekali.

Dan aku nak tambah neyh lagi-lagi dengar orang duk mengata bagai...tak sakit hati ko


Patutlah pakcik aku kata tempat tinggal aku berengkei lepas orang lain bunyi orang lain pula bunyi dan seterusnya dan sewaktu denganya peritnya hidup aku dengan komuniti setempat


hati masing-masing...mana sama ada yang suka dan ada yang tak suka rumah masing-masing itu lah sebab aku di rumah kenalah pipit terbang sama rendah berbanding orang lain.


hujung bulan neyh kena beli Smartfhone untuk kegunaan sampingan sambil memekakan telinga.lebih sedap dari kapas yang kosongkan macam filem Allahyarham Tan Sri P.Ramlee Seniman Bujang lapuk

rasa di buai2 dan santai kalu dengar muzik atau info dari radio kekadang mendapat feedback dari pendengar melakukan sesuatu dari terlupa pesanan khidmat masyarakat heheheh

Sebelum aku nak panjangkan lagi cerita cerita kat sini…terlebih dulu ingin mengucapkan Selamat Jelik buat orang kampung pembaca dan kedatangan beberapa jiran-jiran baru dekat rumah aku.Tentunya ada yang jelik dan tak kurang oleh mereka.

Lebih lagi meluat dengan bertalu-talu dan ada yang mendapat tak boleh terima aku seadanya walaupun jauh di mata benci di hati.anehya sikap perilaku dan sifat orang bila orang lalu dekat rumah aku batuk,bersin,hiaq tuiiiih……kekadang bila tengah aku makan nasi atau bancuh kopi dan minum kopi.apa perasaan korang terhadap kenikmatan rezeki tersebut.

Bila usiaku semakin bertambah,hidup semakain melangkah jadi pandai-pandailah orang lebih merencanakan kehidupan.Paling penting hidup aku berbeza dari kehidupan orang lain.

Renungkan semula apa yang dah lalui dan pandangkan ke masa hadapan apa yang orang masih ingat dan tidak suka akan aku.

Ingat jangan patah semangat kalau hari-hari yang aku lalui penuh kelukaan.percayalah cahaya esok pasti ada kalau terus hidup.hmmmm….cakap bab jelik aku nak ceritakan.di dalam kampung aku seorang saja ada gitar karen yang mungkin menghiburkan aku bila aku kesepian, sedang lagi kesedihan.terkilan dan aku ada bela banyak ekor kucing dan haiwan peliharaan macam ikan bukan aku berkasih kepada binatang eah

kerana sebaliknya lebih sedih kalau tak ada sesiapa dalam hidup aku ni tak sesiapa pun yang teringatkan.

Yalah tengah duduk seorang-seorang dengan mak saja tak ingat siapa lagi selain tuan yang esa sedangkan orang lain pula yang sibuk lebih.

Mungkinkah kawan-kawan atau mak yang tersayang mungkin dalam sibuk aku terlupa esok lusa baru ada yang tersedar sibuk yang lain?Terpaksalah lewatlah kasih aku bagi mengharap pula indah dalam hidup pasti geram dan sedih bila orang lain adalah masam muka haaa ada lagi seisi keluarga pun terlupa kami 2 beranak kat rumah di sambut meriahnya pada haiwan peliharaan.

Jadi disini nak ingatkan semua agar cubalah tulis salahsiah keluarga dalam diari dan jangan lupa berikan ucapan indah buat mereka.Cuba lupakan orang tersayang yang bernama sayang.Ingatlah ucapan itu tanda kita ingat kasih dan sayang.bandingkan dengan salasilah keluarga aku kalau korang nak tahu hahhaha


Ingatan lebih panjang dan lebih penting daripada hadiah besar atau besarnya kek besar tempayan.Apa guna hadiah besar kalau tidak di mulakan tulis ingatan ucapan.biar menjadi memori pahit yang menyentuh kalbu ketika membacanya kalau tidak hantar kad iklas jujur bukan keterpaksaan geli bulu roma aku atau hanya sekadar kepuraan bandingkan pula aku yang suka bertempik ado ko suka cuba ko kaji kenapa aku bertempik

kenapa aku katakan begitu sebab semasa aku form 5 budak kelas aku gelar mike bendul sebab aku suka nyanyi dalam kelas semasa aku di wad pisakatri pesakit yang lain panggil aku bincut sebab luka parut hodoh aku yang bincut okey sekali lagi selamat berfikir buat semua.ade aku kisah






*

No comments:

Muddy depression

Oktober Bagun tidur tidur rest jap kimio terapi Last monthly emergency frustsation leave peace fully carefully duty house keeping