Friday, January 11, 2019

material aqua







Selepas class mengajar gitar malam tadi aku terkesima dengan keaadan batu hiasan unik yang masih aku simpan ini di letakan di dalam aquarium aku heheheheh jangan kecam kondem aku di salah sangkaan sudahlah yer aku dah penat dah kat rumah dan di dalam dunia aku membela ada benda kat rumah aku la dan macam2 lagi eah

Aku sendiri pun tidak tahu batu apa ianya seperti Live rock ialah batu penawar racun yang hidup. Apa yang dimaksudkan hidup ialah bakteria-bakteria yang terdapat pada batu tersebut. Bakteria-bakteria ini merupakan biological filter bagi akuarium anda. Ianya bertujuan untuk menukarkan segala racun/ammonia menjadi nitrate. Ammonia merupakan benda yang sangat bahaya di dalam akuarium walaupun sedikit. Ammonia terhasil daripada najis ikan dan lebih banyak terhasil daripada ikan yang mati. Fungsi bakteria pada live rock akan menukarkan ammonia-ammonia ini kepada nitrate di mana ianya tidaklah sebahaya ammonia. Namun kandungan nitrate yang tinggi pula boleh memberikan kesan yang tidak elok kepada ikan dan coral.

No comments:

Muddy depression

Oktober Bagun tidur tidur rest jap kimio terapi Last monthly emergency frustsation leave peace fully carefully duty house keeping