Tuesday, January 29, 2019

Aku Seorang Perokok



Oklah! aku ceritalah ape yang aku bagitau kat blog aku neyh sebelum nih. 1 benda yang aku rasa ramai orang sekadar cakap tapi tak pernah buat ialah berhenti merokok cakap macam pernah lama sudah aku merokok dan sudah beberapa kali aku berhenti selepas beberapa tahun aku hisap rokok balik pernah ada aku type blog kat Friendster mengenai aku mula merokok dan berhenti merokok then kecewa aku hisap rokok sampai sekarang. Jadi aku tak mahu cakap saja. Jadi aku memang perokok tegar!

Dalam hidup, aku mahu mencuba pelbagai bende sekurang-kurangnya sesekali (atau beberapa kali)untuk berhenti. Dan aku telah pun berjaya berhenti buat pertama kalinya dalam hidup aku dengan lama selepas itu aku kembali merokok dan berhenti dan morokok semula entah berapa banyak kali sedah jadi macam ni. Well, don’t ask me why aku tak ada kerja lain dan merokok. Sebab aku tak mahu walaupun mampu beli sekotak rokok dalam 2 hari dan bayar tiap2 bulan kat mak aku duit simpanan aku dan duit upah cam orang lain! gak la walaupun aku masih menganggur dengan skim OKU bekerja kampung . And.. everybody had their own reason for what they do. Lagipun sebab lama camnih lah aku selamba kaw kaw dengan tabiat aku tidak di sukai oleh saudara mara aku sebab kebanyakan saudara mara aku tidak merokok. Kalu pk baru sah2 rasa kesian kat aku sendiri , keh keh.

Ape yang korang pikirkan tentang seorang perokok? Secara amnya, perokok dilabel sebagai orang yang jahat, buruk perangai, busuk, tak berdisiplin, samseng, pengotor dan lain-lain. Aku seorang perokok. Boleh dikatekan seorang perokok tegar la…hinanya aku seorang perokok yer

Sebelum aku terkategorikan sebagai seorang perokok, aku sebenarnya menyampah dengan orang isap rokok, Aku tak suka orang isap rokok sebelah aku. Aku benci bau mulut orang merokok. aku tak nak dekat dengan budak-budak "jahat" yang merokok. Aku lihat seorang perokok melalui perspektif negatif dan aku tak nak amik tahu pon pasal kebaikan dorunk.

Then, aku mula nak try, kenape orang merokok? Nak kate nampak stylo tak pun biase je. Buat orang lain menyampah lagi ade la.Oleh kerana aku merokok secara am nya aku tidak di sukai oleh saudara mara ahli keluarga dan sekutu yang tidak merokok.Dan aku tak boleh kemana-mana ikut diorang misalnya pergi bercuti atau nak bawa aku berjalan-jalan kemana-mana hanya aku kat kampung duduk membatu.

citer pasal rokok esok pun belum tentu nak jalan2 rumah saudara aku pun belum tentu lagi aku akan pergi atau tidak mana taknya sampai umur aku 40 tahun pun asyik kena nasihat,tegur kena marah dengan sanak saudara mara memang leceh sebab aku perokok mahu tak kena sembur dengan diorang.kat rumah memang aku tak putus2 merokok tp klu kat rumah orang entahla,yang aku tak boleh tahan cuma selepas makan memang ketagih tull.tau takpe.sampai orang kampung kata tak bekerja merokok so hinanya aku dan orang lain langsung tak hormatkan aku i'm not taste of woman...and never kacau duit ringgit diaorang pun tak nampak ke aku terkejar sana dan sini rumah aku rumah lain buat kerja dan balik buat kerja rumah they all i get a damm thing ke?semua ni puasdah and one again aku apply kerja pun dah tak terima aku....lagi pulak i can't work any longger di mana-mana majikan pun but i was making good kenapa orang kampung masih nak mengata aku

sebab aku macam ni aku dan mak aku selalu di tinggalkan di kampung.xda aku nk sakit atie ker pa ker....so mcm mner skg nie?sape y ckp benar or salah or buat2 citer or batu api??? PENING2


Salasiah nenek aku pun hisap curut,tokwan akupun hisap rokok daun,abah dan abang tiri dan pakteh aku pun aku pun hisap rokok ingat lagi tak dalam entry aku yang lepas aku sudah kurang merokok Hari nie aku sudah 2 hari aku tidak hisap rokok kotak dari  akan tetapi aku beralih kepada rokok daun dan tembakau.Biasa kalo sebulan aku habiskan duit sebanyak RM 80 ringgit beli rokok kotak,dulu aku perokok kotak tegar aku hisap rokok.Tapi hari nie aku tak hisap rokok kotak cuma ada la sekali sekala  beli rokok kotak.Aku kalau merokok mesti suka minum air sebab aku nak melegakan tekak.

sebab apa aku jarang hisap rokok kotak tentulah kerana diri aku sendiri yang mampu berubah faktor2 lain tak nak orang mengata aku sudah le sakit,ttidak bekerja hisap rokok pula tu saja cari penyakit menyusahkan diri aku sendiri.,bakar duit the truth sebenarnya ada la kali terakhir aku ke kedai borong nak beli sekatun rokok dekat kedai tu ada seorang peniaga pun sendiri tidak merokok dan aku hanya mampu diam dan menundukkan kepala sambil lalu berjalan ke motosikal aku parking dan  itulah kali terakhir aku terfikir berkenaan setelah habis sekotak rokok itu aku jarang lagi ke kedai berkenaan malah menjegah ke kedai itu pun tidak sampai aku rasa bosan baru aku keluar beli rokok,apa ingat aku apa bukan aku tak mampu beli rokok kotak just sebab itulah yang aku tak nak merokok lagi hanya sikit aku cuba untuk mengelak dari cemuhan dari ahli keluarga dan semua orang mungkin mereka merasa meluat dengan keadaan aku yang macam tu jugak dari dahulu.

memang dari susah2 dulu sampai sekarang duit rokok duit aku sendiri,aku tak minta mak aku punya duit.dulu kalu tak ada duit rokok aku akan mengambil upah kekedai beli barang,bayar bil jiran2,kupas kelapa,sapu cat rumah dan sebagainya kalu tak ada jugak aku jual barang2 lusuh aku,gejet guitar,barang2 motosikal,vcd dan dvd,beg2 aku,alquarium ikan dll.aku tak pernah berhutang dengan kawan2.kerana aku tak nak menyusahkan sesiapa biarlah aku sendiri yang tanggung.

Tapi yang baiknya aku dapat berjimat duit belanja harian malah dapat aku simpan pada hujung bulan tidak pun aku bagi dekat mak aku duit simpanan aku selebihnya seperti sebelum ni tolak itu dan ini duit poket aku kopak pada hujung bulan bebelanja rokok ada, duit pula kering walaupun rokok ada cukup untuk hujung bulan and i know how bad to need a money kawan...

Tiba-tiba aku teringat apa yang semua orang ingat dan mungkin sudah tidak meyukai aku dan aku berhenti hisap rokok kotak tapi tukar kepada rokok daun klu sesekali beli rokok sekotak tu ade la jugak

semenjak aku hisap rokok daun aku kurang dan tidak selalu merokok berbanding semasa dulu hisap rokok kotak tarik sebatang-sebatang berhubung dari sebatang2 tambah2 lagi kalau aku bila aku tak de buat apa atau senang hati ke susah hati ka aku akan hisap rokok.Now say no to rokok mungkin di masa akan datang aku dapat berhenti terus dai menhisap rokok sape tahu aku kena berfikir yang manusabah untuk diri aku sendiri jugak kan.walaupun aku masih merokok dan seorang pekrokok kalau keluar rumah bawa motor sebab masa itulah aku free dan bebas dari semua orang termasuk mak aku di rumah bila orang lain tengok aku naik motor sambil merokok orang ingat aku kuat merokok sebenarnya tidak dari apa orang lain nampak ..wallahualam

No comments:

Muddy depression

Oktober Bagun tidur tidur rest jap kimio terapi Last monthly emergency frustsation leave peace fully carefully duty house keeping