Friday, February 1, 2019

sedang di mana sudah pelajari

Hidup kita semua adalah satu jalan cerita yang panjang semua yang berlaku ada sebab yang tersembunyi cuma kita tak akan tahu mengapa sehingga masa kita tiba

Sudah 2 bulan Dengan penuh teliti, aku mengajar anak buah aku Abra dan Aiman ke arah seorang remaja yang sedang di peringkat permulaan belajar gitar kekadang aku belanja makan kek,roti,buger dengan tenang di sebelahnya dan dia berfikir “Roti. Sedapnya zaman sekarang.”Apabila anak remaja berkawan dengan aku

Aku melihat ada dua orang, yang  yang sangat gembira sambil bertepuk tangan, ketawa apabila dia berdiri mengangkat kaki kanannya ke hadapan kaki kiri dia tidak faham mengapa tapi dia teruskan walaupun rasa mahu terjatuh kerana senyuman mereka membuat hati aku riang juga.

bergetar tangannya yang memegang gitar akustik lama yang di mainkan oleh aku dan sebelum aku sempat memainkan not pertama, gelap, mindanya hilang.aku berikan hadiah gitar kapok aku kepada Abra dan sebuah buku kord gitar
.
walaupun sebelum ini Abra pinjam gitar kapok aku sudah tercalar kecil itu akan bersamanya sehingga mati.

Prolog.

bertemu seorang tututan yang sedang membuat hobi serta minat ada di belakang mereka, buku-buku yang sudah lama tidak dibuka


Dia terlantar matanya sudah kurang fokus kepada  aku ketika mengajar ....kipas angin yang tidak terbuka
berat nafasnya, dia cuba mentelah satu persatu dengan tertib tetapi suara dan minat tenggelambunyi tapak kaki bergegas kearahnya sementara matanya makin kelam tangan yang dia ajarkan menulis, membuat muzik dan mengira kini menekan dada aku kenapa mereka tidak begitu sirius aku mengajar.

sudah pudar.


Pertama kali ajar dan seterusnya sampai boleh bersemuka dengan sudah boleh memainkan krod2 gitar apa yang mampu aku buat seperti dahulu hanya asas permulaan belajar gitar kerana itu yang patut di pelajari dengan orang yang amat menyukai puisi dan muzik yang diajarkan oleh aku yang telah lama akan berada disisinya sehingga dimana ada serpihan segar yang sedang sujud di atas sejadah berbau haruman dari Timur Tengah di sampingnya ada yang tidur nyenyak berpelukan sempurna seperti zip yang terkunci
mengajar di sepanjang malam.


Kata penutup.

Jalan kita
semuanya telah tertulis
tapi jangan kau bimbang
ada sebab yang tersembunyi

Jalan kita
Semuanya sudah tercatit
jadi teruskan berjalan
walaupun kita tak akan tahu pengakhirannya
sehingga masa kita tiba.

Tamat.

"Hanya satu pintaku,
tuk memandang langit biru,
Janganlah berputus asa mempelajari muzik"

No comments:

Muddy depression

Oktober Bagun tidur tidur rest jap kimio terapi Last monthly emergency frustsation leave peace fully carefully duty house keeping