Tuesday, February 12, 2019

Aktiviti kerja kampung

Apa yang aku ingin kaitkan aktiviti kerja kampung memesin rumput,menebang pokok, dan ianya merupakan satu kaedah yang boleh meningkatkan produktiviti pembersihan gotong royong. Kaedah adalah satu kaedah alternatif yang baik dan berdaya maju.Pengurusan mesti mempunyai pengetahuan dan kemahiran yang cukup. 

Dalam mesyuarat AJK Kampung beru-beru ini kaedah kami dapat:-

1) Media tumbesaran dan persekitaran menjamin kebersihan dan menghindarkan masalah

penyakit kepada persekitaran pokok.
2) Mengatasi masalah tanah seperti tidak subur, perumah penyakit dan perosak.
3) Meningkatkan hasil per unit kawasan dengan kepadatan tinggi.
4) Tiada masalah merumpai sekali gus mengurangkan kos buruh.
5) Kualiti hasil yang lebih baik.
6) Mengurangkan penggunaan racun keatas tanaman 
7) Pengurusan yang lebih sistematik.
Tugas utama memesin rumput
Tugas kedua menebang pokok
Tugas ketiga pembersihan



Aku pun berduaorang untuk menebang pokok belinjau yang menutupi kawasan parit ...upah hanya untuk menebang sahaja..tetapi untuk mengemaskan adalah tugas kami berdua...di situ lah bermulanya tugas kami..setiap pokok yang telah ditebang kami longgokkan pada beberapa tempat,kami asing kan dahan dan ranting kayu..ini adalah bertujuan untuk mudah kan kerja membakar nanti..lama juga masa yg diperlukan untuk membersihkan kawasan .dalam seminggu jugak la..sbb nak kena bersih pokok yg ditebang tu.maklumlah..


aku dulu pekerja kampung mesin rumput, tebang dan..kini berubah jadi pembersihan pulak..hampir 1 minggu lebih kami gunakan masa untuk kemas dan kumpul serta bersihkan pokok  yg telah di tebang kan...setelah ia lapang...maka...hati kami mula merasa gembira...mulalah terbayang difikiran kami sistem pengaliran parit berjalan lancar daripada paip tersumbat .

maka tugasan seterusnya adalah kami harus membuat ukuran pokok yang hendak di tebang tersebut dan membuat pelan sistem saliran dan susunan untuk jarak pokok...emm...terpaksalah kami jadi arkitek dan kontraktor sememtara...setelah siap membuat ukuran..kami pun membuat pemotong dengan mesin Sie saw
lebih kurang seminggu selepas raya cina membantu pada aku rest day..sbb aku bekerja secara hari biasa...

No comments:

Muddy depression

Oktober Bagun tidur tidur rest jap kimio terapi Last monthly emergency frustsation leave peace fully carefully duty house keeping