Friday, March 29, 2019

Kriss 110 tukar Clucth & Gasket

Semua ni pasal motosikal aku Hoi!! Jangan main gila.. aku sayang gile at moto kriss tu. Macam-macam kenangan mase aku dengan moto tu.. aku agak2 satu penang,kedah arh aku dah pusing bai.. pergi Ipoh Melaka moto tu gak. Macam-macam tempat aku dah jelajah dengan moto tuh.. Mase aku bawak kriss 110(walaupun cc dia 120 ) still lagi boleh saing test setup motor sahaja dengan lagenda 115,Honda Ex5,Honda wave.. itu bermaksud moto Kriss 110 kesayangan ku tu memang gempak n laju walaupun standart. Tp start daripada aku pergi kerja daripada tu aku rasa ada yang tak kene dengan moto aku. Manakan tidak, pergi balik kerja seminggu minyak sampai kene RM 13.00 .. 

aku pun boleh bankrap klo tiap-tiap hati macam ni... start tu lah aku mule usik enjin moto tu.. sebab mula-mula member aku kata karburator dia ada prob. Karburator boco lah apa lah.. aku pun tak tahu sangat bab-bab moto ni. Aku percaya at dia sebab dulu dia main moto. Mungkin dia lagi tahu daripada aku kan?? So aku mintak ar bapak aku bajet.. nak buat moto.. aku tukar karburator standart..  punyer.. bunyi memng sedap.


And aku tukar clucth,gasket dan minyak hitam moto aku punyer pick-up, huh!! Jangan cerite ar.. then satu malam aku moto aku tu. Aku pun test ar dekat Highway nak balik dari Seberang Jaya ke .rumah Testing dengan lagenda 110, kriss 110, ex5 , and moto aku.. yang menggembirakan aku d, moto aku menang first place.. huh memng ar tak percaye. Then member aku kate, ko tinggal tukar clutch speed (class speed ke ape tah aku pun tak tahu.. ) dgn spoket.



Firstly aku tukar clutch speed. Then moto nyer memng boleh blah.. tetibe satu hari tu aku nak gerak pergi kerja dengan member aku then tak ada buat masalah pulak. Mula-mula boleh start and boleh gerak pun.kalau tidak engko liat nak start Elok jer lepas aku lintas jalan, motor dah bergerak dah. betul. Bila masuk gear, biasanya gear satu naik 20 , gear 2 naik 60 , gear 3 naik 80 , gear 4 naik 120. Then bila dah tuka itu tukar ini last-last motor tu boleh blah. Gear 1 dh boleh naik 40 , gear 2 naik 80 , gear 3 naik 120 (itu pn boleh naik lagi.) bila masuk jer gear 4 meter aku terus jadi meter gantung.

Maybe boleh naik lagi kot. Tapi aku tak sempat test sebab dalam pantang.Then. Bila bawak slow motonye jacking (senguk-senguk). Bila pulas habis bar boleh blah. Tapi takkan sepanjang korang bawak moto nak kena bawak 100 keatas? Ha. ! tu masalahnya. Tapi tak pe lah aku tak kesah sangat. Aku bawak gak. Tu lah motor aku. Walaupun dia banyak buat problem aku tetap sayang dia sebab prob tu aku sebab motosikal ini sudah berusia 20 tahun maintence pun kena servis banyak. Hmmm. Tunggu jer lah apa yang akan jadi seterusnya. Aku  terbaek untuk aku. Tunggu lah post aku REPAIR MOTOR Modenas Kriss 110 yang seterusnya ok?! Out dulu!

No comments:

Muddy depression

Oktober Bagun tidur tidur rest jap kimio terapi Last monthly emergency frustsation leave peace fully carefully duty house keeping