Sunday, March 10, 2019

Kisah benar aku skizo 20 tahun dahulu

cerita dahulu

20 tahun yang lalu aku akui aku mengalami tekanan mental dan menghidap skizofrenia sebelum dan selepas aku menjual motosikal Yamaha ss two aku…sebelum aku menjual motosikal  kesayangan aku itu aku sering di buru tanggapan negatif apabila aku pulang ke rumah dari tempat kerja selepas berehat dan sandar/baring di katil bilik aku selalu aku terdengar suara2 sumbang padahal perasaan aku tak macam orang lain sangkakan atau bercakap.

Ya benar sebelum aku memiliki motosikal Yamaha SS two aku sebelum itu memiliki motosikal Suzuki RG Sport. Motor tu aku tak nak ingatlah di zaman2 jahiliah darah muda aku berlumba.dan banyak aspek rutin harian aku tergugat semasa itu kerana melayan motorsikal RG Sport aku meronda,melepak,berlumba,bersosial terutama meronda kerana aku punyai perasaan ingin tahu tempat baru dan jalan-jalan baru yang aku jejak semasa itu maklomlah baru dapat motor.
Semasa itu kalau ada RM 5 pun cukup duit minyak meronda satu pulau di penang.walaupun aku meronda hanya dengan berselipar tanpa kasut pun merayau jauh.kebiasaanya pergi mandi air terjun,berseronok dan bersuka ria dengan kawan-kawan yang lain ada sahaja planing nak pergi jalan ke mana,sampai mak aku kata masa tu aku ligat

Keaadan aku berubah setelah aku menjual motosikal Suzuki RG Sport dan beberapa tahun selepas bekerja aku memiliki Yamaha SS two,aku mula cool down sebab sudah matang sikit dengan dunia permotoran aku rasa tak kena pula dengan aku di rumah.cuba korang bayangkan aku just setting pomen motosikal aku tu sedikit2 buka  dan pasang cover pun sampai tak dengar bunyi aku di dalam rumah.                                                                                                                                    sebab semasa itu orang mula sangsi dengan aku aku dapat rasakan kalau kedengaran nak timbul prasangka tidak memuaskan hati aku di rumah.tapi klasifikasi ubahsuai tempat pijak pemamdu,paip potong katam belakang dan temgah celencer di ubahsuai lebih panjang palang dan standart change gear potong rxz kawan walaibagaimanapun motor yamaha ss two aku di luluskan oleh pemeriksaan jpj seberang jaya.rajin juga aku ke menadsah surau dan masjid.

Sekian  hampir setahun berlalu aku pun giveup dengan keyakinan aku pun jualkan motosikal Yamaha SS Two sampai di kedai motor aku diamkan diri sahaja sampai bos cina cakap dekat mak aku suruh bawa aku berubat.dan 2 buah gitar elektrik Crafman,Axtech dan em epiphone aku akusakit sampai aku kekadang bangun tidur aku tidak bergerak ataupun aku duduk sekali pun aku ti dak bergerak malahan lagi kedengaran bunyi.sekiranya aku berbaring di dalam bilik aku tak bergerak sampai ada beberapa ketika aku merasakan sakit kepala seaakan melingkar di dalam kepala aku seperti tersusuk keris, aku bertahan sekiranya aku mahu makan aku makan sekiranya tidak aku hanya menjamah secawan mark milo di tengah malam.Pernah mak aku melayan aku bertanyakan aku mahu makan aku mengangguk dan setelah di hidangkan aku menolak makanan aku di meja makan.

Dan semasa aku di alam aku sendiri ketika sakit aku jarang keluar rumah melain buat kerja2 kebersihan di persekitaran rumah aku banyak berada di dalam rumah sampai wajah aku sekaan pucat dan tidak berdunia dengan dunia luar sehari boleh dikatakan aku mandi 9 kali setiap kali solat dan sampai ke malam.Bila di awal pagi adalah sekali itu kedengaran helicopter Nuri di landasan kapal terbang aku di dapur berdiri di atas kerusi dari helicopter itu mula terbang dan 4 jam kemudian mendarat baru aku turun dari kerusi di dapur.memang tak masuk akal aku harap korang janganlah gelakan aku betul aku cakap.

Berjalan kaki  seorang diri

Ada sesekali aku mengecapi dan mengecam suasana aku keluar berjalan-jalan di kampung seberang dan pernah di ambil oleh orang kampung suruh aku balik dan hantar aku balik ke rumah ketika tengah aku berjalan-jalan jauh.

Pernah aku naik bas ekspess dari KL ke Butterworth berhenti di RnR sekejap aku seorang menyeberangi ke RnR di atas highway yang satu lagi di arah bertentangan.sebab aku seolah menerima arahan di dalam otak dan kemudianaku kembalu ke RnR tempat destinasi bas aku bas aku berjalan aku berlari sekuat hati  dan menepuk belakang bas berhenti dan aku naik aku bohong sunat  cakap terkandas di toilet td tak tahan orang ramai.orang ramai dalam bas ketawakan aku.

Pernah di suatu petang aku berbaring di tempat tidur kemudian di kusyen aku memerhatikan tingkap rumah aku aku perhati dalam dalam walaupun di dalam tutup tingkap aku meneliti setiap urat dan aku terpandang benda halus seakan peluru bom di angkasa melalui di garisan urat tingkap aku keluar ke hadapan rumah sebuah kapal terbang berlalu kemudian aku mandi dan bersiap untuk berjalan dari rumah ke maklom ke Sungai Dua ke Permatang Sungai Dua dan simpang empat permatang buloh dan menerusi lebuhraya dan di perbatasan sawah di kampung aku.

Semasa di dalam perjalanan sampai si Sungai Dua aku menapak sampai waktu magrib di hadapan aku masih meruskan perjalanan antara pokok dan hutan aku seruis aku melihat seperti zaman dahulu tentera bergajah dan pedagangan sedang melintas jalan di hadapan aku.keaadaan pun semakin kelam dari samar-samar aku ketika magrib.

Aku meneruskan perjalanan ke Simpang empat permatang buluh keadaan selepas magrib aku membuang selipar jepun aku dan sarungkan kedua di siku lenganaku.Ada beberapa orang tegur kenapa tak pakai kasut aku cakap kaki aku melecet jalan jauh.

Sampai selepas lebuh raya di perbatasan sawah di kampung aku di alam aku lagi seolah aku mengheret tali seekor kuda mengikuti  aku.aku buat tak peduli sahaja hari dah malam dah isyak masa tu.bersusul masuk ke kampung dan aku terbering di ruang tamu rumah aku kerana keletihan.
malam itu kira-kira 10.30malam ada bomoh datang berubat aku tak berdaya lagi agaknya bomoh tuh sudah kunci pergerakan aku mereka merampas lukisan2 aku underground megazine,demo,blank tape,music rock sampai ke universal mini lp dan tape serta cd termasuk poster2 di dalam almari dan baju-baju black metal aku masa itu mak aku kata aku terlalu asyik dengan pengaruh underground.
Aku kecewa selepas aku bangun dan menangis aku berkata semua ini sia sia sahaja aku selama ini seakan membunuh jiwa aku yang aku dalami.namun semangat aku cukup sekadar di situ aku beralih kepada muzik yang di terima pakai oleh orang kalayak ramai.

Jumpa hantu

Dalam hidup aku pernah jumpa hantu korang percaya atau tidak aku cakap betul mungkin ini adalah keaiban aku di Pulau Sayak ketika itu pulul 2 pagi aku pernah jumpa pocong laju turun bukin aku terkejut dan megatakan kepala butuh dan terus melarikan diri dengan motosikal aku.Aku pernah jumpa mawas sebesar kingkong di bawah jambatan di Taipingketika itu pukul 4 pagi.Aku pernah jumpa bebola api,aku pernah jumpa orang tua berbaju melayu tanpa kepala duduk atas basikal tua dsbg.Hantu Jepun.Budak berkepiah berkibas-kibas tangan dengan cepat melambai tangan di perhentian bas tapi aku teruskan memeandu sampai nak naik highway satu kawasa hadapan tak ada lampu dan aku patah balik dan ke jalan lain budak itu sudah tidak kelihatan di kawasan tersebut …aku tak kacau diorang dan diorang tak kacau aku.

Sekarang

Sekarang aku sudah tidak macam dahulu mahu bermasyarakat berdunia dengan orang ramai berkongsi pendapat dan bersembang.dan jarang keluar malam dah serik kalau dirumah pukul 6 petang aku sudahpun berkabung di rumah tunggu esok hari jikalau aku bercerita pangjang macam triller tengah malam banyak iktiar perubatan termasuk perubatan tradiasional aku berubat.Satu lagi rahsia suhah 17 tahun aku tinggalkan dari menghisap ganja cerita ini aku ada beritahu kepada doc pakar sakit jiwa dato tan che kuan semasa aku menerima rawatan susulan di hospital swasta lam wah ee doc nasihatkan aku suruh berhenti dari ambil ganja secara berkurangan at last aku berjaya berhenti sampai mati pun aku tak nak lagi benda tu .dan selepas aku dengar ceramah aruah prof harun Din 17 belas tahun yang lepas..trust me aku pun sudah kurangkan merokok sekarang dan badan aku agak berisi                                                                                    keadaan aku sekarang.                                                                                                                                                              ...Di rumah Cuma kekadang aku beremosi lama2 sekali aku bertempik itu aku tidak nafikan kekadang aku bebal dengan mak aku semasa itu.inilah hakikatnya aku kena makan ubat sampai mati dan seorang yang mengidap skizo aku harap korang pun boleh menerima aku seadanya akupun makluk tuhan hanya manusia biasa.