Wednesday, May 29, 2019

Litar pintas di tempat kerja

  • Petang kemarin berlaku litar pintas akibat hujan ribut petir yang kuat,terdapat lampu- lampu sekolah tidak dapat berfungsi dengan baik terdedah kepada punca elektrik. Arus elektrik.
Semalam TNB dan JKR datang buat operasi pembaikan di sekolah selepas aku call guru besar buat report.

Menara YTL


Ini power system bekalan elektrik di blok A




Di dalam bilik power supply system



Meter TNB



Fius utama 



No operasi penyengelaraan JKR di dinding sekolah

Aku pun hati2 dengan pengunaan elektrik di sekolah.aku pernah kursus safety nios dan di kilang dulu ajarkan aspek keselamatan
Arus elektrik (lebih tinggi maka lebih tinggi risiko kematian.
    • Melalui renjatan elektrik apabila mangsa tersentuh bahan(pengalir letrik) yang terkena petir(contoh talian telefon di rumah atau besi tempat berlindung dari hujan)
    • Melalui renjatan elektrik dari bumi tempat berpijak
    • Kecederaan akibat kesan sampingan objek-objek  berhampiran yang disambar petir
    • Kecederaan akibat terpelanting apabila terkena dentuman petir atau kesan dari kesan dentuman(barotrauma)
    Majoriti kerosakan barang2 elektrik berpunca daripada kesan dentuman (barotrauma) kepada persekitaran seperti pada bumi, dahan pokok dan lain-lain objek yang berhampiran. Kecederaan yang  berpunca dari panahan petir secara langsung atau kecederaan  akibat kebakaran dalaman jarang berlaku. err 
  1. Peralatan elektrik dari petir secara langsung(jarang berlaku)
Malam semalam aku dapat call dari mak menyatakan tv di rumah rosak kena petir.pagi td aku call hantar di baiki tv aku.modem wifi tenet aku juga terbabit rosak sbb.tak cabut plag.

No comments:

Muddy depression

Oktober Bagun tidur tidur rest jap kimio terapi Last monthly emergency frustsation leave peace fully carefully duty house keeping