Thursday, May 2, 2019

cobaan

Situasi aku jadi pak guard shif petang aku pun tak tahu nak cakap macam mana cakap salah tak cakap salah agaknya kalau anak aku dah sakan merempit ini lah kes nya aku bekerja di Sek. kebangsaan sekolah Rendah tahun 1 hingga 6.

hmmm aku pun tak salahkan budak2 sek tuh agaknya belum mumaiyis belum akil baligh lagi bebudak tu.

Bukan main kemarin aku mula tugas shif petang cuti 1 mei hari buruh abis ada budak2 datang petang katanya ada kelas silat.yang merisaukan aku adalah satu grup 5,6 orang kayuh basikal di kaki lima sekolah then aku rasa tak sedap hati takutkan terleceh masuk longkang jatuh,yang merisaukan budak-budak ni bawa naik basikal mereka naik atas pentas astaka so apa korang fikir???

aku melarang 2,3 orang budak yang lain masih meronda dengan basikal sekitar kawasan kaki lima sekolah
 "jangan naik basikal dekat kawasan kaki lima sekolah bahaya nanti jatuh pakcik kena jawab."

Abis apa jawab budak-budak tuh

"Jatuh kami angkat lah"

Aku cakap " ha kalau jatuh tertomoih patah kaki,tangan,terantuk kepala ha...!

budak-budak tuh diam

Aku cakap pergi main dekat jalan tar dekat depan ruang paking kereta tuh...

Budak budak mengajak bermain di ruang tar berlapang

Satu hal lagi duk main angkat tayar hadapan basikal pulak dah

Aku pergi dekat budak-budak tu nak main angkat tayar pe main di luar dalam sekolah jangan nak tunggu cikgu letak di tempat letak basikal.

Aku cakap " Pakcik ada hanfone neyh pakcik ambil gambar hantar dekat cikgu.

Senyap budak-budak tu tak berani pe parking basikal tunggu cikgu.


Dan hari ini aku bekerja shif petang lagi

jam 8 malam area tempat aku bekerja berlaku gangguan elektrik aku periksa setiap kawasan dengan suluh toslight dari masa ke semasa dalam hati hai saja nak test aku ke ni malam jumaat terakhir nak sambut puasa

Aku duk zikir saja dalam hati duduk di luar post bersebelahan motosikal kriss aku

aku berbau kuat bau ganja mempelam pulak dah teringat 20 tahun aku dulu-dulu.

terus berzikir di dalam kegelapan walaupun dekat aku ada toshlight lampu suluh yang di matikan bateri taku bateri week

muncul seekor kucing berekor panjang datang menemani aku

kucing tu rabat naik atas motosikal aku

aku terfikir baguih elok juga ada kucing yang datang menemani aku ketika kegelapan begini tak lah kesepian

jeng jeng jeng

Alhamdulillah elektrik dah ada balik

aku pun sambung tulis buku laporan sejam lagi aku nak balik

begitulah ceritanya surut berjaga kawal selia bekerja shif petang di sek.kebangsaan

No comments:

Muddy depression

Oktober Bagun tidur tidur rest jap kimio terapi Last monthly emergency frustsation leave peace fully carefully duty house keeping