Monday, August 26, 2019

Proses Latar Pendidikan Aku...

Pada tahun 1985,Aku memasuki peringkat sekolah Tanika Kemas Kelas Ugama Pekan  Darat,Dan Bersekolah Darjah 1  sehingga darjah 3 Sek. Rendah kebangsaan Permatang To' Jaya,Kemudian aku berpindah sekolah di sekolah kebangsaan kajang Selangor Darul Ehsan sehinggalah darjah 5 dan bertukar sekolah di Sekolah kebangsaan Sungai Kantan Kajang Selangor Darul Ehsan sehingga tamat darjah 6 menduduki  UPSR bergiat dalam pasukan uniform ST.John Ambulan,Hoki,Olahraga,Bola Baling.

Masuk peringkat menengah Sekolah Menengah Tinggi kajang Form 1 dan berpindah ke Marang Terengganu dan bersekolah di Sekolah Menengah Sultan Sulaiman Tinggal di asrama sampai tingkatan 3 di dalam aliran sains Pertanian dan berpindah ke Butterworth Penang dan bersekolah di Sekolah Datuk Haji Ahmad Badawi Kepala Batas S.P.U di dalam aliran Sains Pertanian menduduki PMR pada tahun 1994 Bergiat mewakili Sekolah dalam sukan hoki Pernah menjulang Johan  Seberang Perai bawah 15 tahun,dan menceburi kelab komputer dan rekacipta dan Persatuan Pengakap pernah di anugerahkan Pengakap Di Raja.dan Perbarisan hari Merdeka 2 tahun berturut-turut mewakili sekolah di Kuala Terengganu Naib Johan di peringkat Daerah.

Meneruskan pelajaran sekolah vokasional Telok Air Tawar di dalam mengikuti aliran Kejuteraan Bangunan dan kembali ke sekolah menengah semula berpindah ke Taiping Perak di dalam bidang Sastera SPM di sekolah Dr. Burhanudin Taiping Perak pada tahun 1996 menceburi bidang pendidikan seni lukisan.dan unit beruniform Wataniah Kadet Askar Pertahanan Melayu

Selama beberapa tahun bekerja pada tahun 2002 Di dalam Skim Latihan Pekerja di buang kerja Dan penganggur Menyambung pelajaran aku ke peringkat sijil SKM MLVK Tahap 1 dan 2 serta Computer System Technician Asistant. selama 3 tahun Di Alpine Campus New Horizon Computer lerning Center di Prai dan di Cristal Point Bayan Baru Penang Level 3 Computer System Technician.

aku memulakan kerjaya sebagai Pekerja kilang Operator ,Technician,Indusrial Engineer,Line leader seterusnya di beberapa kilang/ company besar Intel dan AMD dan mempuyai kad hijau NIOS dalam prospek Safety sehingga sekarang kad itu tidak lagi di hidupkan dari tarikh matinya oleh kerana aku bertukar-tukar kerja yang tidak sesuai dengan aku.

Aku juga pernah mendapat tawaran belejar di Politeknik dan di kolej WIT 1 education di Ipoh  tetapi terpaksa menolaknya kerana syaratnya yang memerlukan aku membayar semula pinjaman pembelajaran yang banyak.Buat masa ini aku tidak akan menerima tawaran belajar dan bekerja memikirkan kepentingan keluarga terutama mak aku.

aku berpendapat kita mendapat kemudahan berbanding akademik sekolah pembelajaran di suatu ketika dahulu dari segi pengangkutan,asrama dsbg,menyentuh proses pembelajaran membahagikan kaedah mengikut kelas kerana penerimaan pelajar adalah berbeza.

Aku amat gembira sekarang apabila bekerja sebagai Pengawal Keselamatan Sekolah Harapan aku adalah sama pada semua seperti harapan khusus dari segi meterial tetapi dari segi moral "Sesal dulu pendapatan Sesal kemudian Tidak bergunaa " mengigatkan "MASA" lebih berharga dari emas boleh di jual beli tetapi masa tiada tandinganya.

Inovatif Menjayakan Wawasan

*AKMAL*

No comments:

Muddy depression

Oktober Bagun tidur tidur rest jap kimio terapi Last monthly emergency frustsation leave peace fully carefully duty house keeping