Wednesday, August 28, 2019

Tekanan kerja

Aku akui selama aku bekerja sebagai security aku nafi stress dengan kerja terutama khidmad petugas malam yang buat ikut suka kepala otak dia sahaja dalam sebulan mesti ada 2,4,6 hari dia cuti jadinya di sini siapa lagi yang akan mengantinya melainkan saya.

Itu tak apalah kekadang aku terpaksa menunggu di datang ke tempat kerja sebelum meninggalkan pondok post hadapan kekadan sejam,dua setengah jam memanglah dia bayar kalau setengah jam RM 5 kekadang 2 hari selepas itu barulah dia bayar.

Pernah dia ambl cuti aku ganti kena tunggu sampai dia gaji baru dia bayar.Ini malam ini aku di maklumkan olehnya suruh aku ganti lagi malam ini dan esok harinya korang boleh ke tahan macam ni asyik aku kena buli dan mereka ambil jalan mudah sahaja.

Akupun ada banyak komitmen aku di rumah dsbg tetapi Petugas malam seolah main aku dengan duit yelah di waktu siang dia buat sawah,menternak kambing dari duit yang dia dapat di guna untuk mainkan aku dengan duit.

Stress kawan hari itu dia bagi alasan sakit mata dekat nak raya haji dia bagi alasan isterinya sakit gusi cuti 2 hari dan hari ini dia bagi alasan sakit kaki.Pelik macam-macam alasan dia putar belit

Bila time malam menunggu dia datang hati aku sudah berdebar-debar dia datang ke tak datang kalau dia tak datang aku kena ganti siapa nak ganti dia melainkan aku beb.

Ada malam raya kali itu dia datang lambat jam 12.30 malam dah la tu datang suruh aku kunci jam untuk dia dah datang letak beg cakap nak pergi cari rokok sebab esoknya rokok tak ada cuti hari raya hurmmmm tak apalah selepas setengah jam dia pergi cari rokok dia datang di pondok post dia cakap tunggu sekejap dia ada pesan nasi dekat kedai depan tu 20 minit lagi tungu punya tunggu jam 1 pagi barulah aku balik.

Orang macam ni kalau kita buat baik kesian pada dia lagi dia menyusahkan aku,dia ingat mudah sahaja kepala otak dia siapa sanggup beb kerja macam aku nak buat macam mana nawaitu aku datang kerja cari nafkah nak makan sara keluarga tetapi terganggu dia sebabkan dia selalu siapa yang boleh bertahan.

Aku hanya mampu bersabar dan tabah menempuh segala rintangan yang ada dengan redha sampai bila kan mampu aku bersabar...Malam ini dan esok OT 16 jam sehari macam di cucuk hidung macam lembu...

No comments:

Muddy depression

Oktober Bagun tidur tidur rest jap kimio terapi Last monthly emergency frustsation leave peace fully carefully duty house keeping