Sunday, May 20, 2018

apakan dayaku..

Setelah berpuluh tahun tinggal bersama-sama mak,  di kampung.  Sudah berkali-kali dia merungut meminta aku membuat kerja rumah lagi kerja uruskan urusan mak dan rumah maklong di kampung, tapi aku tak pernah cuba mencari dalih.  Sehingga aku rasa bebanan pulak, menyebabkan Emak selalu tak gembira.

Wajah Emak jadi layu,  senyum pun sudah kelat. berleter selalu perlu dalam hidupnya. Banyak masany aku dihabiskan di luar rumah sesekali aku dalam bilik samada tidur atau membaca Al Quran.  Apabila diajak kawan keluar berjalan, aku menolak dengan alasan sakit ,banyak kerja rumah dan sebagainya memang betul pun.

Akhirnya aku terpaksa akur.  ke mana kalau mak nak keluar aku bawakan selain urusan mak. Itupun perlu berteman dengan aku.  Sebelum aku mengambil tindakan untuk mengatur Emak di kampung, Emak telah bersuara, sendiri meneman Emak siang dan malam!!" ...aku lagi cekap daripada kawan-kawan ku tak seperti aku. Masalahnya yang sama macam Emak.   tidak kuat dan kurang sihat.  Macamana aku  menjaga Emak.

"mak bukannya nak buat kerja teruk-teruk pun!,man yang buat mak hanya ke kedai masak bagi makan kucing basuh baju washingmechine.lain segala man yang buat,mak nak macam mana lagi" leter mak selalu aku di persalahkan.katanya tak sanggup hidup lagi bersamaku  Okay ... aku tak mampu membantah lagipulak adik beradik saudara mara tak tahu lagi...

setiap hari dengan hati yang berat. Aku selalu belikan keperluan untuk bekalan 1 minggu .minggu depan seterusnya tengok lain selain membelikan barangan kering mencukupi untuk kegunaan Emak m hanya memasak.  aku mahu pastikan Emak selesa dan cukup serba-serbinya.tetapi mak selau merungut lepasni tak nak tinggal bersama aku lagi selalu katanya nak tinggal di pondok,aku hairan segala tanggungjawap aku telah aku laksanakan yang sebaiknya mungkin mak tidak sukakan aku dan itulah sering di perkatakan dan dileterkan olehnya.Bermacam-macam bayangan ngeri melintas kepala aku memikirkan emak dangan sikapnya dan perangainya selalu memarahi aku.  Nauzubillah. sampai nak buat semua perkara pun takut tak kena di marahinya.

Emak dan aku susah aku nak cakap kami dua beranak...selalu buat aku sakit otak dengan mak

malam ini aku bersendirian di dalam bilik setelah tarawikh di surau balik makan dan mengadap desktop type cerita ni bercucuran airmata aku menggingatkan Emak .... maafkan aku kalau sepanjang tinggal aku bersama mak aku, aku tidak mampu memberikan layanan yang terbaik. Aku telah mencuba untuk memberikan yang terbaik tetapi mungkin  aku masih gagal membahagiakan Emak.aku sendiri tak tahu bagaimana lagi dan macam mana lagi. Aku mungkin gagal memberikan kegembiraan buat Emak.  Ampunkan segala kekurangannku. Aku memohon redho Emak untuk kebahgiaan aku di dunia dan di akhirat.

No comments:

Muddy depression

Oktober Bagun tidur tidur rest jap kimio terapi Last monthly emergency frustsation leave peace fully carefully duty house keeping