Saturday, May 5, 2018

prob.aku dan mak aku

siapakah memehami aku walaupun aku adakalanya tidak bersetuju dengan perangai dan pemikiran perasaan mak masih nilai dan di terima adakalanya mak tidak dapat menerima aku atau mean menyokong mak selaunya tidak membiarkan aku buat keputusan sendiri tetapi aku selau memberi bantuan sokongan.

mak selau sukar untuk berhadapan dengan pelbagai pemikiran aku pula delusi dan halusinai wujud tapi aku buat tak tahu saja.dengan masyarakat sebahagian daripada fantasi.tidak aku nafikan ahli keluarga kurang bercakap antara satu sama cara komunikasi menjadi sehala dan berbentuk arahan.banyak masej aku catatkan satu persatu dalam blog aku bagiu memastikan aku melihat aku supaya dapat memahami perasaan aku sendiri tapi aku dirumah bertanyakan soalan tidak dapat komunikasi dua hala selalunya di salahkan oleh mak aku sebelum aku habis bercakap.aku lebih kepada terbuka berbanding tertutup.

mak aku tak banyak memberi lebih banyak penghargaan malah kritikan aku pula tidak perlu memaksa orang lain mentafsir adalah tidak benar cuma mereka cara-cara membezakan kenyataan dan kepercayaan palsu sikiranya masih mak memarahi aku selepas fasa akut itu tidak wujud tetapi keaskitan itu aku memikirkan tidak proaktif bagaimana mak mahu aku tolong aku.

pengucapan akutidak berkesan untuk meluahkan perasaan kehendak aku malahan mak meluahkan perasaan negatif atau mengeluarkan pendapat yang bertentangan sebagai contoh :-

*pengucapan -mak- ---> luahan secara negatif
*pengucapan -aku-  ---> luahan secara positif

kebaikan mak tidak banyak memberi peluang berbincang secara terus terang dan tegas pada pendirian.sebaliknya aku memberitahu perasaan mengenai perlakuan pun tidak dapat perhatian daripada perasaan orang lain kebiasaanya sendiri yang center pemikiran.pengucapan aku tidak tertumpu kepada luahan perasaan mak tumpuan aku perasaan dan pengalaman mak bila berlaku sedmikan atau sebegitu

ransangan -> mendengar + memahami + ulangi luahan mak ayat dan keputusan berbeza sedemikian dan sebegitu

mental kerap jadi kesusahan memahami dan menyampaikan dengan perkara tertentu supaya aku memahami. beginilah realiti bagi kehidupan kami nak beranak bermasalah terancam dalam memahami yang mudah dan jujur.mudah di hasut kemarahan lemah menilai keputusan yang di buat menyendiri perasaan yang cepat berubah walaupun aku selau bersabar walaupun kurang munasabah dapatkan perhatian mak terlebih dahulu segala perbualan bermakna kepada mak dan memnerima keadaanya sentiasa tenang diri dan tidak menyatakan cadangan apabila wujud sesuatu kelakuan yang ti dak di ingini misalnya aku bertempik ia dah sebelum  ia menjadi tabiat aku bermasaalah menyatakan perasaan kelakuan aku terang-terang dan jujur bila mak meluahakan perasaan negatif kapada aku dan menyalahkan aku suara tegas meluahakan perasaan negatif dan jelas dan jujur biasanya bertambah percangahan mentaliti

Faktor keperluan ---> menyeluruh --->kesedaran aku tiada mencukupi --->sokongan selain ahli keluarga --->hubungan keluarga yang baik ---> masyarakat yang sedia menerima


begitulah hakikatnya dari segi pendapatan dan kewangan kekadang bermasalah lagi beberapa hari nak terima wang sudah kehabisan teragak-agak sesuatu atau reda menanti menjadi kepayahan dan kesukaran dan kesusahan dalam hidup hanya boleh hidup.

aku memahami mak dan perlu memahami mak tapi mak lambat fahami aku jadi apa aku buat semuanya tak kena padanya,aku terima mak cakap,mak tak terima aku cakap.

i'm not over bored coz she's my mum why she make me so stupid.sembahyang dan berdoa pastu kekadang jadi salah faham lagi...balik orang kata mak aku bagus sabar dengan aku sebab aku sakit la konon tapi hakikat orang tak tahu aku lagi bersabar dengan mak aku.

No comments:

Muddy depression

Oktober Bagun tidur tidur rest jap kimio terapi Last monthly emergency frustsation leave peace fully carefully duty house keeping