Thursday, May 31, 2018

persiapan raya immediately setiap kali tiba

Pagi  2 hari yang lalu tak beberapa hujan, 2 hari bukan basah dengan hujan tapi aku basah dengan peluh.polos Dah mandi suma,aku pagi pagi tak boleh mandi sebab kena selesaikan banyak kerja rumah bersihkan halaman dekat rumah hari ni rilex2 dulu, esok baru nak sambung  cerita of the day. Haha, ckap omputeh plak. Apa2 pon, Alhamdulillah syukur kat Allah sbb aku sihat. Bayangkan kalo tak sihat,macam mana nak buat semua benda hari ni dan kemarin panas ja hari2. Haih, manusia ni, panas mengeluh, hujan pon mengeluh. Aku hari ni nak crita pasai pelbagai kerja serta ususan yang aku buat dan akan buat sbb aku rasa dah kurangnya nilai tanggungjawap di sebabkan aku tidak bekerja dengan majikan hanya berkerja sendiri macam nak dekat raya tahun ni aku terpaksa menguruskan kerja2 di rumah seperti kebiasaanya dan buat persediaan setiap tahun .sebenarnya payah jadi anak tunggal seorang semua di harapkan kepada aku Tp aku x kata semua, hanya sesetengahnya. Baik,mcam mana yang kita tau, you can choose your family, adik abang kakak tolong menolong buat kerja rumah but you can’t choose your family. Semua stuju kan institusi kluarga Hubungan antara ahli kluarga makin rapat, sbbnya adalah aku rasa dari kecik mmg tak diajaq untuk rapat dengan kluarga sebelah mak. Dari kecik dah dihantaq tinggal dengan saudara. So mentality dari kecik dah diset camtu tanpa abah sejak berpisah dengan mak.sekarang aku pula kena tolong mak di rumah Nak tahu apa yang aku servis kena buat mejelang raya dan sebahagian tugas rutin harian aku kat rumah 

1. Rawang syiling sarang labah-labah luar dan dalam rumah 
2. Sapu carpet dan tikar 
3. Moop lantai
4. Lap tingkap diatas dan bawah 
5. Lap sofa dan perabot 
6. Kemas rumah 
7. Sapu sampah di rumah maklong dan di persekitaran rumah 
8. Gunting pokok di rumah maklong dan kawasan rumah 
9. Sapu lantai di rumah dan rumah maklong 
10. Pasang tudung tingkap 
11. Pasag lampu lip lap , pacak pelita
12. Basuh lantai depan 
13. Basuh pelapik pasu 
14. Tukar sarung kusyen 
15. Salin cadar katil dalam bilik 
16. Kemas bilik 
17. Kemas dapur 
18. Basuh kipas angin 
19  Keluar beli barang 
20. Tukar duit raya 
21. In duty Mesin rumput
22. Bawa mak pergi pasar 
23. Basuh kain alas meja perabot 
24. Basuh alas kaki 
25. Basuh bilik air 
26. lap pintu grill depan belakang 
27. Pergi buang sampah 
28. Basuh baju,kain dan sidai baju kain 
29. basuh motor 
30. salin air aquaruim
31. Servis lain-lain dalam senarai aku sampai 

34 kerja serta urusan in due course Aku bukan nak kata Mak aku tak buat apa langsung malahan aku kena beleter lagi macam mana aku tak tertekan nak tolong sekali pun mak aku hanya ke kedai tidur tengok TV dan masak makan itu pun kekadan beli kat pasar ramadhan bagi makan kucing,al maklumlah dah tua penat aku masak air masak dan buat air pun aku yang buat.teruk aku macam ni sampai aku tak boleh makan ubat hospital kena buat macam-macam dan banyak lagi kerja kat luar rumah aku kena besreskan semak di persekitaran rumah jiran pun terpaksa aku kena buat mana lagi rumah maklong dan rumah aku yang terpaksa kelola semua benda  keluar ada urusan bayar bil kemarin urusan serabut kepala otak aku nak kena seel kerja gunting pokok di kawasan rumah maklong lagi mana tepi dan belakang rumah semak tak selesai lagi. Susah aku nak cakap aku suadah sediakala sibuk dirumah macam mana nak kerja serius aku cakap penat,letih,bosan,bebal,tak larat,fedap susah semua aku nak kena control biala aku susah terduduk kawan datang ingat seperti biasa normal realitynya aku sendiri kekadang cemburu dengan kawan-kawan aku mereka tak kena buat kerja rumah macam aku bila aku pergi ke rumah mereka tidur saja boleh pula keluar jalan-jalan,bila hari raya aku keletihan berehat berbaring depan tv tak ke mana-mana kawan ajak keluar beraya kekadang aku tolak perlawaan mereka ...aku sendiri tanya kepada mereka cakap mereka tidak buat kerja macam aku buat.aku tanya lagi korang siap duit raya tak diorang cakap tak ayoyo sempoinya mereka kenapa mereka tak seperti aku ,So isi masa terluang aku kat rumah memang setiap hari padat susah nak rujuk aku cerita kat sini.and hari ni aku hanya sempat tulih pos ni sekadar nak meluahkan rasa  payah aku banyak kerja dan urusan lagi nanti....is unnecessary.

No comments:

Muddy depression

Oktober Bagun tidur tidur rest jap kimio terapi Last monthly emergency frustsation leave peace fully carefully duty house keeping