Tuesday, May 15, 2018

well done...

Ingat tak lagi teaser aku pasal papan meja kabinet dapur yang aku post dulu kat sini. Ahaaa...ini sambungan dan pelengkap kepada intro tersebut la.

Panjang kisahnya tapi aku cerita pendek aje la kan. Nanti boring la pula. Aku start hunting nak cari orang untuk buat kabinet dapur ni lepas duit tabung aku cukup. Ko paham la kan, aku ni single, so sumber aku cari duit sampingan dari Maklong Jah kewangan tu haruslah datang dari rezeki yang halal dan ikhlas baki belanja simpan dalam tabung sendiri. Nak cukupkan macam mana tu, of course la dari sumber yang halal. Asalkan aku tak mencuri,merompak,meragut atau membunuh dah la (minta dijauhkan la). Tapi sebelum tu aku dah survey dah pasal kitchen cabinet ni. survey mulut, tanya internet, tengok iklan...macam-macam la. Dan aku decide budget untuk kitchen cabinet aku ni dalam anggaran lebih kurang RM 200. Ingat ini harga kat Penang Kedah/Perlis tau. Bukan KL. Alaaa...dapur lebih kurang 6X8 kaki. Nak buat design island atau kaunter bar pun tak lepas. Janji boleh buat kaunter top dah ler.

Mula-mula tu aku nak buat simple aje, se'simple' dengan duit yang nak kuar la. Masa tu pergi tanya dengan satu kedai tukang hardware yang biasa aku beli ni, kalau nak simple pakai kaunter kaki besi la. Memang murah dan banyak pilihan
. So minta dia buat anggaran kasar, mak oii....macam tak berbaloi je. Sebabnya kaki besi ni bahan asasnya adalah kayu, so lama kelamaan maybe akan kalah dengan air. Err...korang paham tak? Kalau tak paham buat-buat paham aje la. Tapi tokey tu cakap, itu anggaran kasar aje, maybe boleh jadi kurang kalau betul-betul pergi ukur. Aku pun berfikir, berapa sangatlah akan kurang kalau harga kasar pun dah lebih dari budget minimum aku. Itu belum campur aksesori lagi tu.bawah kaki di letakya penebat getah

Lepas tu aku plan nak buat kaunter guna design. Nak panggil aku tukang untuk buat ukur, dan lepas tu baru nak cari kedai untuk minta pasang dan rak. Ingat boleh la save budget. Tapi memang boleh save pun kalau buat macam tu. Cuma aku je yang malas nak uruskan. Nak kena deal dengan tukang lagi, pergi beli tiles sendiri, lepas tu nak kene pergi cari kedai untuk sevis paip air dan  Hmmm....banyak keja la pula. So aku postpone pagi hingga ke petang dulu. Still boleh survey lagi.

Sembang punya sembang dengan kawan aku. kat kedai hardware Bila masih cari pelanggan, maknanya boleh la dapat murah. Hahahaha....

mak aku tu memang rekemen kedai ni kat aku.dari arauah pakngah aku lagi regular customer kat kedai ni Jadi aku pun dengan gigihnya lepas balik keje terus shoot pergi buat. Ala...10 minit juga la. Tapi sebab nak tau harga punya pasal aku pun pergi juga. Sampai kedai rupanya orang kat kedai tu still lagi boleh nak layan pertanyaan aku. Tak banyak pun aku tanya, just bagi ukuran dapur dan tanya anggaran harga. Tanya itu ini begitu begini sebab kaki besi dan penebat bawah kaki hood, hob dan sinki  dah beli sendiri.  quotation harga yang betul.Bincang punya bincang, tengok punya tengok.... takde la perlu nak bayar wang sedebuk depan mata.Jadi inilah proses-proses penyiapan maja kitchen cabinet maklong Jah. Aku cerita melalui gambar sandang aje la ek.


Konsep koko gelap.lapik alas meja tikar getah kalis air dengan kayu. 


 Tapi tengok betul-betul meja kabinet sisi tu.

Yup,  kabinet  ada 4 kaki besi bawah penebat getah. Ini pun ade cerita gak ni.Aku cakap betul, dan muktamad.ada space ruang nak lalu ke sebelah pintu Ape nak jadi...jadilah. Dapur kan. Ahahhaha...Tapi Alhamdulillah bila dah siap nampak cantik juga. Matching pula dinding maklong Jah tu. Owh...korang nak tau dak aku dapat inspirasi dari mana untuk meja kitchen cabinet  ni. Aku dapat dari blog dapur-mamasya.Yes..inilah sumber inspirasi dapur. Adoyai..berdiri teguh lagi dengan tip top, so memang la aku berpuas hati.

Total kos kabinet aku ni adalah 6 kaki (over 200 ringgit malaysia budget maksimum yang asal). Free of charge open dish rack tu. Kaunter top jenis dish rack dan bottle rack. Semua ni termasuk dalam kos tu la.Haa..dah ada tempat simpan barang.. kuali dengan periuk plak.aku dapat upah sama dengan bujet pun angaran maximum ada lagi balance

hahah.... simpan dulu baru boleh tau berapa banyak lagi cari duit raya nak tambah space
kecil so design pun simple. Kalau ruang dapur besar dan ada budget RM oleh buat lagi cantik. tapi ini pun dah kira bersyukur sangat dah ni ada dapur dan boleh pasang kc mcm ni.pastu servis paip air rumah maklong


Tukar kepa Paip
kunci paip

lepas neyh maklong suruh pasang tempat sangkut tuala besi panjang dan palate no rumah ade lagi rezeki syukur alhamdulliah masyukkkkkkkkkkk servis with smile

No comments:

Muddy depression

Oktober Bagun tidur tidur rest jap kimio terapi Last monthly emergency frustsation leave peace fully carefully duty house keeping